Pleiepenger er en ordning du søker på via NAV. Nesten alle som har barn med kreft har rett på pleiepenger.

Søk om pleiepenger her.

Ler mer om pleiepenger hos NAV her.

Vanlig fremgangsmåte

De aller fleste blir sykemeldt med en gang de får vite om diagnosen på barnet. Deretter går de over på pleiepenger.

Det er ikke automatikk i at begge foreldrene får pleiepenger.

Hva trenger jeg for å søke om pleiepenger?

Du må legge ved legeerklæring når du søker om pleiepenger. Den må være skrevet av sykehuslege eller lege i spesialisthelsetjenesten.

Hvis du ikke har legeerklæring når du søker, kan den ettersendes til NAV her.

Behandlingstid hos NAV

Det er ca 7 ukers behandlingstid på søknader om pleiepenger.

Sjekk med arbeidsgiver

Vi anbefaler at du sjekker med jobben din om de kan utbetale deg pleiepenger i stedet for lønn til vanlig tid og deretter søker refusjon hos NAV. Her er det ulik praksis på forskjellige arbeidsplasser.

Grunnen til at du bør sjekke dette er fordi ikke alle arbeidsgivere utbetaler pleiepenger og da kan det oppstå et gap mellom siste lønning og første utbetaling av pleiepenger.

Hvem kan svare på spørsmål

På sykehuset jobber det sosionomer som ofte kan svare dere på spørsmål om pleiepenger, andre støtteordninger og mye av det praktiske rundt sykdommen. De fleste foreldre blir kalt inn på et møte med sosionom ganske raskt etter at man er kommet på sykehuset.

Det er også mulig å ringe, eller kontakte NAV, da vil man få helt konkrete svar, men man må gjerne ha litt tålmodighet og kanskje bli satt videre et par ganger før man treffer riktig person. Her er kontaktinformasjon til NAV.

I tillegg finnes det i mange kommuner en kreftkoordinator som dere også kan ta kontakt med. Se liste over kommuner som har kreftkoordinator her.