Barnekreft er den vanligste dødsårsaken for barn mellom 1 og 14 år i Norge i dag, men det forskes fortsatt for lite! Barnekreftforeningen gir derfor årlig øremerkede midler til forskning på kreft hos barn.

Forskning nytter!

Tall viser at forskning hjelper. På 1960-tallet var det få som overlevde barnekreft. I dag overlever 4 av 5. I løpet av en femårsperiode har overlevelsesraten på barnekreft gått fra 80 til 85 prosent.

I dag overlever flere, og de som overlever lever lengre, men helsen til de som overlever er ikke alltid bedre. Mange får seneffekter etter behandling, og konsekvensene kan være store på sikt, både fysiologisk og psykososialt. Det er derfor veldig viktig med mer forskning på barnekreft.

Derfor er forskning på barnekreft viktig

I denne artikkelen gir svenske Barncancerfondens forskningssjef, Britt-Marie Frost, sine fem viktigste begrunnelser for at forskning på barnekreft er nødvendig.

Gaver til forskning

Mye takket være gaver fra privatpersoner og bedrifter har Barnekreftforeningen hatt mulighet til å gi mange millioner kroner til forskning på barnekreft.

I dag er det ingen fast post på statsbudsjettet til forskning på barnekreft. Men vi gir oss ikke før vi når målet om 100% overlevelse!

For å få bukt med barnekreft, er vi i dag derfor avhengig av engasjerte ildsjeler, både privatpersoner og samarbeidspartnere, som bidrar med penger og gir av sin tid for å finne en løsning på kreftgåten. Sammen skal vi finne den beste behandlingen!

Hva er barnekreftforskning?

Hvert år får rundt 200 barn og ungdommer opp til 18 år i Norge kreft. De behandles ved barne- og ungdomsavdelinger i helseregionen de tilhører. Behandlingsresultatene i Norge er i internasjonal toppklasse, men det forskes mindre på barnekreft i Norge enn i de øvrige nordiske landene.

Forskning på barnekreft er et møysommelig arbeid, og forskning løser ikke kreftgåten over natten. Barnekreft er heller ikke én diagnose. Det finnes svært mange ulik typer kreft som rammer barn. Noen svært sjeldne kreftformer inntreffer i Norge kanskje én gang hvert tiende år.

Nettopp fordi barnekreft er så sjelden, er internasjonalt samarbeid en forutsetning for å drive forskning. Det forskes på behandling av forskjellige diagnoser innen barnekreft, men også på seneffekter som kan oppstå etter barnekreft og behandling.