Kreft hos barn er ikke det samme som kreft hos voksne. Hos barn oppstår kreften ofte i en bestemt type vev, i motsetning til i organer, som hos voksne. Les mer om de vanligste kreftformene som rammer barn nedenfor.

Barnekreft og arvelighet

Arvelighet spiller så langt man vet i dag ingen stor rolle, men det finnes enkelte tilfeller for en arvelig disposisjon.

Det finnes enkelte sykdommer eller tilstander som har en overhyppighet av kreft hos barn, det mest kjente er Downs syndrom som har en større risiko for å utvikle blodkreft, men det finnes også en rekke andre tilstander, som alle er sjeldne.

Dårlig immunforsvar spiller ingen stor rolle, det måtte da være hos de ytterst få barn som har en medfødt eller ervervet immunsvikt. (Kilde: Overlege Bernward Zeller)

Mistanke om kreft

Det er vanskelig å sette seg inn i den forferdelige situasjonen til foreldre som først får høre at barnet deres har fått kreft. Det å gå å mistenke og kjenne på mistanken og frykten for at barnet ditt skal være rammet av kreft, vil også være fryktelig vondt.

Uten å tenke det verste med én gang, kan det likevel være lurt å skaffe deg kunnskap om hva du skal se etter og sjekke på barnet ditt dersom mistanken kommer. På Helsedirektoratets hjemmesider kan du lese mer om Pakkeforløp for kreft hos barn, der finner du også en del symptomer for de forskjellige krefttypene.

Vanlige symptomer

Alle symptomer som kan indikere kreft kan også forekomme i andre sammenhenger eller ved andre sykdommer og være ganske vanlig. Men om foreldre merker noen symptomer assosiert med kreft, bør det føre til legebesøk for en videre avklaring.

Å forebygge kreft hos barn er stort sett ikke mulig. Ved barnekreft spiller ytre faktorer som miljø en uvesentlig rolle, de har ikke fått lang tid å virke inn på barnet. Det likevel er viktig med beskyttelse mot for mye sol med tanke på senere føflekkreft.

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!