Dette gjelder foreldre, men også andre omsorgspersoner. For eksempel besteforeldre.

Opplæringsser en støtteordning du søker på via NAV.

Søk på opplæringspenger her.

Hva dekker opplæringspenger

Opplæringspenger skal erstatte lønn mens du får opplæring. Det er bare tiden du er på opplæring som dekkes, ikke lekser eller annet utover selve kurset.

Les mer om opplæringspenger her.

Behandlingstid hos NAV

Det er 3 måneders behandlingstid.

Hva trenger jeg for å søke opplæringspenger

Selve søknaden er et papirskjema. Deler av skjemaet må fylles ut av en lege som er ansvarlig der hvor opplæringen foregår.

Du må i tillegg legge ved dokumentasjon på inntekt, dette kan gjøres digitalt her.

Hvem kan svare på spørsmål

Opplæringssenterer har sannsynligvis en god del erfaring med å fylle ut skjemaer for opplæringspenger og kan nok svare på noen spørsmål.

På sykehuset jobber det sosionomer som ofte kan svare på spørsmål om opplæringspenger, andre støtteordninger og mye av det praktiske rundt sykdommen.

Det er også mulig å ringe, eller kontakte NAV, da vil man få helt konkrete svar, men man må gjerne ha litt tålmodighet og kanskje bli satt videre ett par ganger før man treffer riktig person. Her er kontaktinformasjon til NAV.

I tillegg finnes det i det i mange kommuner en kreftkoordinator som dere også kan ta kontakt med. Se liste over kommuner som har kreftkoordinator her.