September er den internasjonale Barnekreftmåneden

Tre barn og deres tegninger

Gjennom hele september markerer vi måneden gjennom flere ulike aktiviteter. Formålet er å rette fokus mot barn og familier rammet av kreft, samle inn midler til Barnekreftforeningens viktige arbeid og å belyse utfordringene knyttet til barnekreft.

Den 1. september utlyses 25 millioner til forskning på barnekreft i Norge

Barnekreftforeningen markerer starten på den internasjonale barnekreftmåneden med å lyse ut hele 25 millioner til forskning på barnekreft, og den 1. september åpnes søknadsportalen for det norske forskningsmiljøet.

– Forskning på barnekreft er et lavt prioritert område i Norge, og vi ligger dessverre fremdeles et godt stykke etter våre naboland. Å finne den beste behandlingen for hvert enkelt barn, er et stort og møysommelig arbeid, der Barnekreftforeningen er en aktiv pådriver for norsk barnekreftforskning, sier daglig leder i Barnekreftforeningen Trine Nicolaysen.

– Siden 2017 har Barnekreftforeningen delt ut 142 millioner kroner til forskningsprosjekter på blant annet persontilpasset behandling for barn og prosjekter innen seneffekter. Slik har vi, og våre engasjerte givere, bidratt til et aktivt og godt forskningsmiljø for barn med kreft i Norge, sier Nicolaysen.

Vi håper at så mange som mulig vil bære gullsløyfen i september for å vise sin støtte. Det betyr mye for dem som er rammet, og inntektene er viktige for å støtte forskning på barnekreft.

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen

I tillegg pyntes gullsløyfe-trær over hele landet, og vi inviterer alle til å pynte sitt eget gullsløyfe-tre i september for å sette fokus på Barnekreftsaken. Husk å sende oss et bilde av ditt gullsløyfe-tre og tag oss gjerne med @barnekreftforeningen eller #gullsloyfe.

Løp for meg

For femte året på rad arrangerer vi i Barnekreftforeningen vår aktive innsamlingsaksjon, Løp for meg. Løpet er lagt til september for å markere Den Internasjonale Barnekreftmåneden.

I år som i fjor inviterer vi "barn" i alle aldre, til å løpe for de barna og ungdommene som rammes av kreft. Det spiller ingen rolle hvor fort eller langt du løper. Det som virkelig betyr noe, er den viktige saken du løper for.

Gjennom din deltakelse er du med å bekjempe barnekreft! Her kan du melde deg på et løp som allerede er satt opp, eller du kan arrangere ditt eget løp.

Gullauksjon

Årets gullauksjon starter den 9. september og går fram til og med den 30. september. I år har vi noen skikkelige godbiter som legges ut på auksjonen.no den 9. september, så her gjelder det å følge med!
Vi minner om dette på vår Facebookside og på Instagram.

Innsamling til Barnekreftforeningens familiesentere

Barn med kreft behandles ved ett av de fire regionsykehusene i Norge, og for mange er dette langt hjemmefra. Her må familien oppholde seg i mange uker eller måneder, ja ofte år - også i perioder hvor barna orker litt mer, men ikke kan dra hjem fordi reisen er for lang. Det blir mye venting inne i et trangt sykerom. Der er det verken lagt til rette for familieliv, eller privatliv.

Barnekreftforeningens familiesentre skal være et sted der ventetid blir til familietid. Et sted der familien kan få litt etterlengtet privatliv. Et sted der søsken vil trives, og treffe andre i samme situasjon. Gjøre lekser sammen. Et sted hvor noen kan svare på spørsmål, og hjelpe foreldre i jungelen av søknader som må skrives og offentlige instanser som må kontaktes. Et sted å treffe Barnekreftforeningens likepersoner som deler villig og vennlig av sine erfaringer. Et sted der familier med barn i behandling finner fellesskap som gir håp, mot, styrke og glede.

Nå har vi startet vår egen innsamlingsaksjon, slik at alle som ønsker kan gi sitt bidrag til etablering av familiesentere for barnefamilier med kreftsyke barn.