I stedet for gaver ønsket vi oss penger til forskning på barnekreft

Daglig leder i Barnekreftforeningen Trine Nicolaysen, Tonje Årdalen Borgersen og Sine Strøm

Jentene som har bursdag på samme dag, hadde planlagt å feire bursdagen sin sammen i et helt år. Sine og Tonje bestemte seg for å invitere jenter fra hele 6. trinn, på to forskjellige skoler, til en kjempestor pysjamasbursdag på frivillighetssentralen. De som ville, kunne gi et bidrag til Barnekreftforeningen i bursdagsgave.

- I år gir vi bort bursdagsgavene våre til forskning på barnekreft slik at vi kan hjelpe veninnen vår og andre som henne, forteller de to jentene.

Tilbakemeldingene jentene fikk for intitiativet var svært positive. 29 jenter stilte opp i pysjamas med fine kort og bidrag til Barnekreftforeningen.

- Vi hadde dans, kahoot og hadde det veldig morro. Vi ble veldig glade da vi så hvor mange som ville bidra, forteller Sine.

Når gavene var talt opp og brusflaskene var pantet, hadde jentene samlet inn 6200 kroner til Barnekreftforeningen.

Sine og Tonje tok toget til Oslo sammen med mødrene sine, for å overrekke gaven til Barnekreftforeningen. Der ble de hedret med diplom og kake, samtidig som de fikk lære mer om Barnekreftforeningen sitt arbeid.

- Det går bedre med veninnen vår, men hun er fortsatt på sykehuset, forteller jentene.

De ansatte i Barnekreftforeningen er glade for å høre at det går bedre med den tidligere klassekammeraten til Sine og Tonje.

-Vi jobber for at alle barn og ungdommer skal overleve kreft, og at de som overlever skal få et godt liv etter en sterk kreftbehandling, sier de.

Sine og Tonje tar en bit av kaken mens de klapper på kontorhunden, Fnugg.

- Hvis andre blir inspirert til å gjøre det samme, så blir vi veldig glade, sier Sine.

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg