Innebandystjerner og underholdningsprofiler til kamp mot barnekreft

Lagbilde Innebandy All Stars Invitational 2024

Show med mening

Etter å ha fulgt ulike idretter i en årrekke, kan jeg si med sikkerhet at ingenting er avgjort før klokka ringer når kampen er slutt, sier Erik Follestad i en pressemelding.

Foto: Oda Randmæl

- Da jeg ble spurt om å være med, takket jeg ja med en gang. Dette er en sak som er viktig for meg, og kreft er noe som angår oss alle.

Erik Follestad
Foto: Glenn Selbo Nor92

Det stjernespekkede arrangementet ble et fartsfylt show som kombinerte sport, musikk og underholdning foran et feststemt publikum. Kampen ble sendt direkte på TV2, og alle inntekter gikk uavkortet til Barnekreftforeningen. I løpet av helgen ble det samlet inn fantastiske 130.000 kroner til barnekreftsaken. Arrangørene forventer at beløpet vil bli enda høyere, da flere gavmilde støttespillere har meldt at de vil sende sin støtte i etterkant av arrangementet.

- Vi er så takknemlige for innsatsen som legges ned av alle involverte, sier generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen.

- Pengene som ble samlet inn vil gå til livsviktig forskning på barnekreft, slik at vi kommer nærmere målet om at ingen barn skal dø av kreft.

Trine Nicolaysen
Generalsekretær i Barnekreftforeningen
Foto: Glenn Selbo Nor92

Vil bidra til noe større

Eliteserieklubben Nor92 har samlet inn penger til barnekreftsaken i flere år. Bak det flotte arrangementet i Mjøndalshallen stod Petter Wiencke, som også er pappa til Nor92-spiller Victor Wiencke.

– Essensen i dette partnerskapet ligger i å forene samholdet som ligger innebandykulturen med muligheten til kunne bidra til noe mye større enn idretten. Det danner en perfekt ramme rundt en All Star-kamp, og representerer norsk innebandy på en flott måte, forteller initiativtakeren.

Vil du gi håp og glede til barn og unge med kreft?

Slår ring om Mathias

Det brennende engasjementet for barnekreftsaken begynte da en av Nor92s egne spillere, Mathias Hartmann (17), ble syk høsten 2023. I løpet av få uker både debuterte han i eliteserien, og ble diagnostisert med kreft.

Kun én uke etter Mathias’ første scoring på eliteserienivå, fant legene en svulst på størrelse med en brusboks i brystet hans.

– Jeg husker det godt. Jeg husker hvilket rom vi var på (på sykehuset). Det var på en måte litt sånn at jeg ikke skjønte det helt. Det var ikke noe gøy, selvfølgelig. Jeg husker at jeg begynte å gå rundt i rommet og at jeg ble veldig stresset, men jeg forsto det nok ikke helt. Det var en tung beskjed å få, sier Mathias til TV2.

Snart tilbake på banen

Etter syv og en halv måned med lange sykehusopphold og tøff behandling, kan Mathias endelig begynne å se framover igjen. Tidlig i mai ble behandlingen avsluttet, og han synes det er deilig å få mer tid hjemme sammen med familien sin. Sakte, men sikkert, kommer også lysten og energien til å spille innebandy tilbake.

– Det har vært utrolig digg å kunne spise hjemmelaget mat og spille litt innebandy utenfor her og sove i egen seng. Det er ting man tar litt for gitt til vanlig, som man ikke tenker på, men det er jo egentlig ganske luksus, sier Mathias til TV2.

- Dette er en veldig viktig sak, som vi ikke kan si nei til.

Influenserne i Tigergutt
Foto: Glenn Selbo Nor92

Barnekreftforeningen takker alle involverte for det fantastiske engasjementet og givergleden under Innebandy All Star Invitational - Kampen mot barnekreft!

Vil du gi håp og glede til barn og unge med kreft?