Gode stunder i familiehuset

Julian på familiehuset i Umeå - Barnekreftforeningen

– Julian fikk problemer med øyet, og vi trodde han bare trengte briller, sånn som søskenbarna. Så kom legen ut og fortalte at de hadde funnet en svulst i hjernen hans.

Sjokket var enormt for familien fra Örnsköldsvik i Nord-Sverige. Påsken 2022 fikk Elisabet og Robin Selling Jerzewski beskjeden alle foreldre frykter – den yngste sønnen Julian hadde fått kreft.

– Vi ble kjørt i ambulanse til sykehuset i Umeå. Det var helt uvirkelig, forteller Elisabet.

Julian får behandling ved Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Et avbrekk fra sykehusmiljøet

I dag er Julian fire år og husker ingen annen hverdag enn kreftbehandling og sykehusopphold. Livet har bestått av cellegift, hodepine, smerter og vekttap – men også gode stunder ved familiehuset Hjältarnas hus i Umeå. Her kan hele familien bo sammen når Julian får behandling på sykehuset.

– Familiehuset har betydd veldig mye for oss. Det ligger et steinkast unna sykehuset, men minner ikke om et sykehus på noen måte. Her får vi en pause fra alt, og barna kan leke og få noen gode stunder. Julian elsker å være her, sier Robin.

Hjältarnas hus har 13 rom og to små leiligheter for familier med barn som har en alvorlig sykdom. Atmosfæren er lun og hjemmekoselig med planter, bokhyller og fine lekeområder både inne og ute.

På Hjältarnas hus får hele familien bo sammen når Julian er innlagt på sykehuset.

Verdens beste storebror

Storebror Alexander på 10 år er ofte med og synes det er fint å være på familiehuset. Han grubler mye, og det har vært positivt for ham å bli kjent med andre barn som også har søsken med en alvorlig sykdom.

– Han er verdens beste storebror og tar veldig hensyn til Julian. Om Julian er dårlig og vi ikke kan ha kompiser hjemme, så stikker Alexander ut med dem isteden. Han forstår nok mer og mer jo eldre han blir, sier Elisabet.

Familien vet ikke så mye om hva som kommer – kanskje blir det stråling, kanskje mer cellegift, kanskje må Julian leve med seneffekter resten av livet.

– Fremtiden er mitt største mørke hull. Vi vet ikke hva som vil skje, men må ta dagene som de kommer. Det er slik vi må møte dette ukjente, sammen som familie.

I dag finnes ingen tilsvarende familiehus i Norge. Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.