Laget vokser for hvert år

Barnekreftforeningen Agder FotballtrøyeFredag 2024

- Pengene går til forskning på behandling av barnekreft, forteller generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen.

Penger til livsviktig forskning

- Blant de rundt 200 barna i Norge som årlig får en kreftdiagnose, overlever 4 av 5. Vi trenger midler til forskning for å redde det femte barnet.

- Vi i Barnekreftforeningen er utrolig takknemlige for den store givergleden, sier generalsekretæren. – For våre medlemmer er det flott å se at så mange viser sin støtte til barn med kreft og deres familier ved å ta på seg fotballtrøye.

Av de som overlever barnekreft, opplever rundt 75 % seneffekter som følge av behandlingen. For noen varer dette livet ut.

- Barn har mye de skal oppleve. Midler til forskning gjør at vi kan finne bedre behandlingsformer. Målet er at ingen barn skal dø av kreft, og at alle ferdigbehandlede barn kan leve gode liv uten seneffekter.

Trine Nicolaysen
Generalsekretær i Barnekreftforeningen
Takk til ansatte ved UNN, som sørget for at helseminister Jan Christian Vestre ble en del av Norges fineste og viktigste lag. Foto: Torgrim Rath Olsen.

Verdifull synlighet

FotballtrøyeFredag er en kampanje det ikke er lett å overse. Hvert år, på en fredag tidlig i mai, fargelegges arbeidsplasser, skoleklasser og ikke minst sosiale medier med fotballtrøyer fra alle land, klubber og ligaer. Det store engasjementet bidrar til betydelige midler og verdifull synlighet for barnekreftsaken.

- Konseptet treffer bredt fordi det er enkelt og morsomt å delta, samtidig som det er en sak alle kan stille seg bak, sier prosjektleder for FotballtrøyeFredag, Daniel Faldmo i Barnekreftforeningen.

- I år endte resultatet på fantastiske 9,2 millioner kroner! Jeg bøyer meg i støvet for innsatsen som blir lagt ned av frivillige i fylkesforeningene, av privatpersoner, hos våre samarbeidspartnere, i næringslivet, skoler, barnehager, idrettslag, organisasjoner og foreninger!

Daniel Faldmo
Prosjektleder for FotballtrøyeFredag

Det er fortsatt ikke for sent å bidra!

Vipps et valgfritt beløp og bli med i kampen for å redde det femte barnet.

Emma fikk møte kvinnelandslaget, som hun drømmer om å bli en del av når hun bare blir kreftfri. Foto: Schibsted Partnerstudio.

Hele Fotball-Norge på samme lag

Faldmo forsikrer at det ikke er nødvendig å være fotballinteressert for å være med på dette flotte laget. Likevel tyder årets kampanje på at fotballfansens hjerter banker ekstra hardt for barnekreftsaken.

- Vi har fått massiv støtte fra et samlet Fotball-Norge, forteller Faldmo. - Utallige lag fra både topp- og breddeklubber har bidratt med verdifull synlighet i sine kanaler, stilt opp i kampanjer, arrangert eventer, besøkt barn på sykehus, og gitt våre medlemmer uforglemmelige opplevelser.

- Tusen takk til Norges Fotballforbund med både herre- og kvinnelandslaget, Norsk Toppfotball og Toppfotball Kvinner, og hundrevis av ildsjeler på små og store fotballstadioner over hele landet.

Lise Klaveness snek seg til en selfie da hun fikk møte Emma på Ullevaal. Foto: Schibsted Partnerstudio.

Bred mobilisering

Spesielt rørende synes prosjektlederen det er å se det store engasjementet blant barn og unge.

- Sosiale medier flommer over av barnehager, skoleklasser og russegrupper som kler seg i fotballtrøye og arrangerer aktiviteter og innsamlinger, forteller han. – Barn og unge med kreft opplever en enorm støtte i å se at de jevnaldrende bryr seg.

Faldmo forteller at den brede mobiliseringen i næringslivet bidrar sterkt til at kampanjen er så vellykket.

- Jeg skulle gjerne takket hver enkelt bidragsyter personlig, sier en overveldet prosjektleder. - Mange bruker kampanjen til å lage en annerledes, sosial dag på jobben, og samtidig støtte en god sak. Det er vinn-vinn for alle parter!

Hjertelig takk til alle fantastiske bidragsytere!

Tusen takk til alle som har vært med på å gjøre årets FotballtrøyeFredag til en suksess! Den massive mobiliseringen gjør det umulig å takke alle personlig, men vi ønsker likevel å trekke fram noen viktige bidragsytere:

Norges Fotballforbund – som har stilt opp i kampanjen med både herre- og kvinnelandslaget, bidratt til å spre budskapet og gitt noen av våre medlemmer opplevelser for livet!

Elkjøp – som mobiliserer massivt år etter år i butikker over hele landet, og skaper engasjement og synlighet for barnekreftsaken. En spesiell takk til Truls Bang i Elkjøp Sortland som for tredje gang arrangerer fotballtrøyeauksjon – og til sammen har samlet inn over 600 000 kroner til barnekreftsaken!

Schibsted Partnerstudio – som for fjerde gang bidro til kampanjen med produksjon og distribusjon av en flott artikkel om et av våre medlemmer.

TV2 – som ga kampanjen massiv dekning i en rekke programmer fra morgen til kveld, og spilte en viktig rolle i å spre budskapet til hele det norske folk.

Sparebanken Møre - som ikke bare har donert store beløp til saken, men også inviterte med seg hele sitt nettverk og en rekke bedrifter i regionen.

Norsk Toppfotball og Toppfotball Kvinner – som har engasjert landets fremste fotballklubber og sørget for at alle spiller på samme lag i kampen mot barnekreft.

Jysk – som markerer med trøyer, plakater og egen markedskampanje i butikk.

Veidekke - som arrangerte fotballturnering i en innendørs ballbinge i anledning dagen, og bidro gjennom å utfordre flere aktører i sin bransje til å bli med på laget vårt.

DNB – som bidro med betydelige midler og kommuniserte budskapet til konsernets mange ansatte, noe som gir budskapet god synlighet.

XXL – som for tredje år på rad engasjerer både ansatte og kunder til å ta på sin favorittrøye og vippse til saken.

Würth Norge – som er en av årets nykommere på laget, og blant annet arrangerer sin egen “pølse-innsamling” med imponerende resultat.

En spesiell til Emma og Filip som har stilt opp i kampanjen med sine historier. Deres åpenhet betyr mye for mange!

Martin Ødegaard og NFF er med på laget. Det ga Emma og Filip en opplevelse de sent vil glemme. Foto: NFF.

Save the date!

Enten du ikke fikk vært med denne gangen, eller hadde det så gøy at du allerede har begynt å planlegge neste år:

Bli med på FotballtrøyeFredag 9. mai 2025!

FotballtrøyeFredag

Beløp