Familiehus gir stor samfunnsøkonomisk gevinst

Barnekreftforeningens familiehus - illustrasjonsbilde

Dette er tall som kommer fram i en rapport utarbeidet av Menon Economics på vegne av Barnekreftforeningen. Oppdraget deres var å finne den samfunnsøkonomiske verdien av å bygge familiehus, sett opp mot dagens bosituasjon.

-Det er viktig med en rapport som gir konkrete fakta og som faktisk viser at familiehus på sikt også vil føre til samfunnsmessig gevinst, sier Britt Ingunn Wee Sævig som er fagsjef i Barnekreftforeningen.

Hovedfunnene i rapporten:

• Den samfunnsøkonomiske nettoverdien av de fire planlagte familiehusene anslås til en nåverdi på 3,6 milliarder kroner, som tilsvarer 181 millioner kroner per år i 40 år.

• For hver krone investert i familiehusene forventes det å gi 11 kroner tilbake til samfunnet. Ser vi bort fra etableringskostnader, som dekkes av TV-aksjonen, forventes 1 driftskrone å gi 30 kroner tilbake til samfunnet.

• Søsken til alvorlig syke barn forventes å få størst nytte av familiehusene, basert på en vurdering om at familiehusene kan redusere deres sannsynlighet for utenforskap. Søsken føler seg ofte oversett eller forlatt, da foreldrenes oppmerksomhet naturligvis rettes mot det syke barnet. Dette kan gi psykososiale konsekvenser som angst, depresjon, skolefravær, utenforskap i voksenlivet og en generelt redusert livskvalitet.

• Familiehus vil kunne gi disse positive effektene for søsken til barn med alvorlig sykdom:
- Forbedret mental helse
- Forebygging av skolefrafall
- Langsiktig positiv effekt på livskvalitet
- Redusert behov for oppfølging

• Foreldre vil oppleve redusert stress og økt samhold, noe som kan føre til bedre psykisk helse og høyere arbeidsdeltakelse. Dette gjelder også øvrig nær familie.

• Familiehusene vil kunne gi kostnadsbesparelser i helsevesenet, inkludert frigjøring av sykehussenger og redusert behov for oppfølging i barne- og ungdomspsykiatrien for søsken.

• Det er viktig at familiehusene prioriteres til familier med størst behov, for eksempel familier med lang reisevei til sykehuset eller barn med langvarig sykdom.

Menon-publikasjon 72/2024

Les hele rapporten her: Samfunnsøkonomisk verdi av familiehus

Økonomisk, personlig og psykososial gevinst

Simen Pedersen er partner ved Menon Economics og den som er ansvarlig for rapporten. Han understreker at en rekke faktorer skaper usikkerhet rundt slike beregninger, men står likevel fast på at virkningene av å bygge familiehus er udelt positive. Spesielt trekker han frem den forebyggende effekten av å bygge familiehus.

-Ser man spesielt på hvordan dette vil kunne påvirke søsken så er det mye å hente. Vi vet at prisen på et utenforskap er mellom 15 og 20 millioner kroner når det oppstår fra ungdomstiden av. Klarer vi å unngå å skape utenforskap, er den samfunnsøkonomiske gevinsten svært stor, og da kommer den personlige og psykososiale gevinsten som hver og en av dem har, i tillegg, sier Pedersen.

-Det som vil gi en enda større samfunnsøkonomisk gevinst er om det bygges enda større familiehus enn det som er planlagt. Bedre kapasitet vil umiddelbart gi enda større effekt.

Simen Pedersen
Partner, Menon Economics

Stor verdi for søsken

Fagsjef Britt Ingunn Wee Sævig i Barnekreftforeningen har lest rapporten og kjenner seg igjen i funnene og konklusjonene rundt søsken.

- Søsken vi møter forteller at de opplever at alvorlig sykdom hos et av sine søsken, er både tungt og vanskelig. De vil så gjerne hjelpe til med å vise forståelse og ta hensyn til at de blir ofte atskilt fra foreldrene i lengre perioder. De bekymrer seg for den som er syk og må forholde seg til at foreldrene er lite tilstede for dem.

- Mange søsken får for stort ansvar og opplever å bli krevd mye av. Dette fører til at de over lang tid må vente på tur og sette seg selv i bakgrunnen, og det oppstår ofte en konflikt mellom forståelse og innsikt i det som skjer, og det å være sjalu og redd for at de ikke lengre har foreldrenes kjærlighet. Det å oppleve for lite genuin oppmerksomhet over lang tid, i tillegg til at hverdagene naturlig nok ofte blir svært uforutsigbare med utsatte og avlyste planer, påvirker både konsentrasjon og hukommelse og kan gå utover både skole og fritidsaktiviteter, sier hun.

Hva tenker du om konklusjonene som trekkes i rapporten?

- Familienes behov er tydelig for oss som har jobbet med denne pasientgruppen i flere tiår og møtt familier der et barn er diagnostisert med en alvorlig sykdom. Det er godt å vite at konklusjonene som blir trukket i rapporten underbygger det vi i Barnekreftforeningen har hatt som grunnlag for at vi har ønsket familiehus i noen år.

- Det er godt å vite at konklusjonene som blir trukket i rapporten underbygger det vi i Barnekreftforeningen har hatt som grunnlag for at vi har ønsket familiehus i noen år.

Britt Ingunn Wee Sævig
Fagsjef i Barnekreftforeningen

- Familier med alvorlig syke barn lever i konstant krise over lange perioder, og hverdagene blir fullstendig snudd på hodet. Det å være i en konstant krise, vil føre til ulike reaksjoner. Dagene er usikre og uforutsigbare, og de må i tillegg leve med at familien splittes i en vanskelig og tøff situasjon. Familiehusene vil bidra til en opplevelse av normalitet der familien i perioder kan være sammen som familie, selv under alvorlig sykdom som krever innleggelse på sykehus.

NRK TV-aksjonen til Barnekreftforeningen

I år går NRK TV-aksjonen til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Hvert år vil rundt 160 familier kunne bo på de fire familiehusene.

- Det som vil gi en enda større samfunnsøkonomisk gevinst er om det bygges enda større familiehus enn det som er planlagt. Bedre kapasitet vil umiddelbart gi enda større effekt, sier Simen Pedersen ved Menon Economics.

Les mer om årets TV-aksjon: Sammen for små helter!

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg