Etter at Ingrid Larsen (23) mistet lillesøster Nora, ønsket hun å gjøre noe for barnekreftforskning

Nora og Ingrid

Ingrid Larsen 23 år, var 4 år da lillesøster Nora ble født. - Det var utrolig stas og endelig bli storesøster og ikke lenger være det eneste barnet i familien, forteller Ingrid. De hadde en fin og god oppvekst på Rødberg i Nore og Uvdal kommune. Med en trygg familie og mange gode venner rundt seg.

Ingrid minnes Nora som ei sta, morsom, kreativ og herlig jente. Hun fikk alltid de rundt seg til å le, og hadde alltid et lurt smil eller en god latter på lur.

- Som søsken flest kranglet vi til tider mye, og vi irriterte hverandre like mye som vi digget hverandre mesteparten av tiden, smiler Ingrid.

privat foto

Den verst tenkelige beskjeden

I juni 2014 ble livet snudd på hodet. Ingrid hadde nettopp fått sommerferie, var 14 år, og akkurat fullført første året på ungdomsskolen. Da ringte moren til faren fra Drammen sykehus og fortalte at lillesøster Nora hadde fått en sjelden kreftdiagnose.

Gjennom hele sykdomsperioden var Nora utrolig sterk, og hun holdt alltid motet oppe. - Noe jeg ble utrolig imponert over var styrken hennes, forteller Ingrid.

Denne perioden ble det mye kjøring opp og ned til sykehuset i Drammen, og til Rikshospitalet.

Nektet å gi opp håpet

Våren 2015 fikk de vite at sjansen for at Nora kom til å overleve var liten, men hverken Nora eller familien nektet å gi slipp på håpet.

- Høsten samme år ble sykdommen for mye for kroppen til vår vakre Nora, forteller storesøster Ingrid.

Nora satte dype spor i lokalsamfunnet. Og familie og venner arrangerte flere innsamlinger til inntekt for Barnekreftforeningen, mens hun var syk og etter at hun gikk bort. To av disse innsamlingene var «Løp for meg»-arrangementer, sist gang arrangert i 2019.

Et stort ønske om å lage en større innsamling

- Forskning på kreft som rammer barn er viktig, for det er barna som er vår fremtid. Det øker også sjansen for at færre får oppleve tap av et familiemedlem i så ung alder, forklarer Ingrid.

- Jeg har alltid hatt et ønske om å gjøre noe for barnekreftsaken og å lage en innsamling til inntekt for forskning på barnekreft, forteller hun engasjert.

privat foto

Som aktiv student med styreverv i Studentunionen på Høyskolen Kristiania i Bergen, følte Ingrid at hun var i en posisjon til å gjøre noe. Og i fjor arrangerte hun og medstudenter et mindre «Løp for meg»-arrangement. Til tross for kun en måned med planlegging, samlet de inn hele 55 000 kroner. Løpet ble en stor suksess!

- Jeg så at «Rosa Sløyfe»-løpet var ganske stort i Bergen. Derfor tenkte jeg det hadde vært kult å lage et større «Løp for meg»-arrangement.

Studentunionen mot barnekreft

I januar i år startet hun og medstudenter en prosjektgruppe som fikk navnet SMB-løpet (Studentunionen mot barnekreft-løpet). De satte seg tidlig et mål om 500 deltakere, og har siden lagt ned mange timer i planleggingen. Det har gått i søknadsskriving, markedsføring og å få med seg samarbeidspartnere og sponsorer pluss mye mer.

Vi startet veldig fra scratch og skjønte ikke helt hvor stort arrangementet vi holdt på med var før vi startet. Siden ingen har gjort det før, har veien blitt til mens vi går.

Start på Torgallmenningen i Bergen

I løpet av våren har gjengen bak SMB-løpet, fått med seg flere samarbeidspartnere og sponsorer. De hadde lenge et ønske om at løpet skulle starte på Torgallmenningen. I april i år fikk de godkjenning fra Bergen kommune, noe som ble tatt imot med stor jubel fra dem selv og Barnekreftforeningen.

- Alt av inntekter fra løpet skal gå til forskning på barnekreft, og vi jobber på for å få alt på plass til løpet, forklarer hun, og fortsetter – Det er litt stressende å tenke på, men vi skal nok få halt alt i land, smiler hun.

Den 28. september kl. 17:00 går SMB-løpet av stabelen. Det er en lavterskel løype med fokus på at alle kan delta. Du kan lese mer om arrangementet og melde deg på her: