Alle innsamlinger er like viktige

Crossfit Sagene - 1000 Burpees mot barnekreft

Engasjement kommer i alle former og fasonger, og det er alltid like helhjertet. Barnekreftforeningen er ydmyk og takknemlig over støtten fra små og store aktører som alle vil det samme - at ingen barn skal dø av kreft.

De hoppende glade pengeinnsamlerne i Oslo er Crossfit Sagene som på en varm junidag samlet nesten 130 personer for å gjøre 1000 “burpees”. Du må ikke gjøre alle selv, men et team kan dele på å hoppe tusen ganger. Det ga både trim, svette og en betydelig sum til barnekreftsaken. Initiativtager Markus Knudsen Tveit er strålende fornøyd etter at de har gjort aksjonen fire år på rad.

- Jeg er fysioterapeut og jobber som personlig trener. Jeg ønsket at man skulle gjøre noe litt ubehagelig for å oppnå noe godt - slik trening iblant kan være. Jeg har selv opplevd å ha et familiemedlem som har vært syk, så saken berører meg sterkt. Derfor varmer det ekstra godt i hjertet når dette har spredt seg og skapt et så sterkt engasjement hos så mange både her i Oslo, men også i Kristiansand, Lyngdal, Stavanger og på treningssenter i andre byer. Totalt har vi nå samlet inn rundt 350.000 kroner til Barnekreftforeningen, sier han.

Hoppende glad: Markus Knudsen Tveit ville gjøre noe litt ekstremt og  har de fire siste årene fått folk til å hoppe “burpees” til inntekt for Barnekreftforeningen. Foto: Privat

Smått og stort

Markus er en av veldig mange som brenner for en sak og vil gjøre en innsats. Henriette Bråthen er markedsrådgiver i Barnekreftforeningen og samler trådene for mange av de private og lokale aksjonene.

- For oss er alle like viktige, enten det samles inn 500 eller 500.000 kroner. Vi bryr oss om smått og stort. Barnekreftforeningen er behjelpelige med å gi råd om hvordan selve innsamlingen kan foregå, så initiativtakerne bare behøver å tenke på selve aktiviteten.

Henriette Bråthen<br>Markedsrådgiver i BarnekreftforeningenHenriette Bråthen
Markedsrådgiver i Barnekreftforeningen

Initiativer oppstår rundt om i hele landet og Barnekreftforeningens 13 fylkesforeninger med de fantastiske frivillige bistår der folk bor og har innsamlingene sine.

“hAlle hjelper heltene”

I 2024 har Barnekreftforeningen fått NRK TV-aksjonen, og oppmerksomheten er ekstra stor på grunn av dette. Det merker også Grete Halle, som er bestemor til et barn som fikk kreft da hun var 2,5 år gammel. En morgen våknet Grete opp og tenkte: “Er det virkelig ikke noe jeg gjøre? Jo, jeg kan samle inn penger til ny forskning!”

Som tenkt så gjort. Hun og mannen inviterte til aktivitetsdagen “hAlle hjelper heltene” som spiller på stedsnavnet der de bor, og på slagordet til årets TV-aksjon. I skrivende stund har det kommet inn mer enn 200.000 kroner via Spleis og Vipps som Barnekreftforeningen hjalp til med å sette opp for dem.

-Vi opplevde massiv støtte i nærmiljøet og et utrolig engasjement. Vi er så takknemlige og gjør det gjerne igjen til neste år, sier Grete Halle.

Seiler til Sørøya

Med vind i innsamlingsseilene er Sten Ihlebakke på vei fra Sandnessjøen til Sørøya i en seilkajakk, en strekning på småpene 1000 kilometer. Dette er ikke første gangen han samler inn til Barnekreftforeningen gjennom prosjektet sitt “Helt vilt”.

- I 2018 brukte jeg en tilsvarende kajakk fra Nordkapp til Halden. Jeg har alltid hatt lyst til å seile fra Sandnessjøen til Sørøya, og siden jeg ikke blir yngre, tenkte jeg at det var på tide nå. Når jeg først skal på en tur i to måneder som gir meg så mye, så vil jeg også prøve å gjøre noe som betyr noe for flere. Jeg har selv hatt kreft og jeg har mistet flere til kreft. Samtidig er jeg opptatt av at ungdom skal oppleve naturen. Barnekreftforeningen var derfor et naturlig valg for meg, sier han.

Helt vilt: 1000 kilometer i en seilkajakk er Sten Ihlebakkes aksjon for å samle inn penger. Det er et ganske vilt prosjekt. Foto: Privat

Får hjelp hos Barnekreftforeningen

Innsamlinger som settes i gang i det ganske land, registreres hos Barnekreftforeningen.

- Når vi får en henvendelse blir det registrert som et initiativ her hos oss, og vi følger opp slik at det blir best mulig. Vi gir gjerne råd om innsamlingsplattform og hjelper til med synlighet. Har vi informasjon om det som skjer kan vi dele det i våre kanaler. Det gir bedre resultater, sier Henriette Bråthen hos Barnekreftforeningen.

Kan du nevne noen av initiativene du har lagt ekstra godt merke til?

- Det er så utrolig mange og alle fortjener både omtale og takk, men her er noen smakebiter på både nye initiativer og initiativer som har pågått over flere år:

Gullsløyfe-løpet er et nytt initiativ.

Inger Ognedal Egeland og Marianne Aareskjold står bak det flotte arrangementet i Sandnes. Her er deltakelsen ikke det viktigste, men Vippsen, og fokuset er å bidra til en god sak uten startnummer. Man kan gå, jogge eller spurte.

Arrangementet ble en suksess og det går rykter om at det skal gjentas neste år!

Innebandy All Star Invitational I mai arrangerte ildsjel Petter Wiencke for første gang en TV2-sendt innebandy - showkamp med kjendiser og spillere fra NOR 92. Kampen kom i stand etter at klubbens egen spiller, Mathias Hartmann (17) ble syk høsten 2023 og arrangementet ble en stor suksess. Også her går ryktene på at dette skal gjentas.

Kultur mot kreft er Sander Mathisen Skjervas hjertebarn. Han måtte hoppe av studiene da legene fant en cyste i hodet hans som førte til at han besvimte på trening. Men allerede før det var han i gang med Kultur mot kreft på Hadeland fordi han engasjerte seg i kreftsykdommen til sin tante. Nå har han booket Oslo Spektrum i 2027 for to dagers show til inntekt for Barnekreftforeningen, så her er ambisjonene skyhøye og er det noen som kan få det til, så er det denne gutten.

Kroppskunst mot barnekreft En rekke av landets tatoveringsstudioer setter av en dag i året og donerer inntektene til Barnekreftforeningen. “Aktiviteten og formålet er for godt til å legges ned. Derfor fortsetter vi år etter år”, sa initiativtaker Kari Kjelskau. Hun nå har fått ildsjel Christian Skinnes som etterfølger i forhold til å følge opp studioene som er med - og det meldes om at flere av dem allerede har meldt seg på til neste års aksjon.

Thelma og Theodor Bamsene Thelma og Theodors utrolige reise fra Lindesnes til Nordkapp er et samarbeid mellom Norges Taxiforbund, Team Rynkeby og Barnekreftforeningen. Starten gikk i 2022 og i mai i år var målet nådd, takket være et utrolig engasjement fra taxisjåfører over hele landet.

Fra lotterier til store arrangementer

I løpet av året får Barnekreftforeningen henvendelser fra alt fra barnehager og skoleklasser som har perlet smykker, bakt kaker eller laget teater, via privatpersoner som setter igang med store og små arrangementer til bedrifter som vil være med å bidra til det gode formålet på ulike måter.

- Vi kan ikke få takket nok, men alle skal vite at hver krone som kommer inn er utrolig viktig i kampen mot barnekreft.

Henriette Bråthen
Markedsrådgiver i Barnekreftforeningen

i kampen mot barnekreft?

Ta kontakt på e-post eller opprett din egen innsamlingsaksjon her:

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg