Medlem i folketrygden

For å motta støtte fra NAV må man være medlem i folketrygden. Man er som hovedregel medlem av folketrygden ved å være bosatt i Norge. Les mer om folketrygden her.

Hva jobber NAV med?

Barne- og familieytelser - NAV administrerer ulike økonomiske støtteordninger som barnetrygd, kontantstøtte og engangsstønader for fødsel eller adopsjon.

Arbeidsledighetstrygd - Dersom du eller din partner skulle havne i en situasjon der dere blir arbeidsledige, kan NAV bidra med økonomisk støtte gjennom arbeidsledighetstrygd.

Sykepenger og foreldrepenger - NAV administrerer ordninger for sykepenger og foreldrepenger, som gir deg økonomisk støtte ved sykdom eller når du skal være hjemme med barnet ditt.

Arbeidsmarkeds- og karriererådgivning - NAV tilbyr karriererådgivning og veiledning for å hjelpe deg med å finne jobb eller utvikle din karriere.

Sosiale tjenester - Dersom du og din familie skulle oppleve økonomiske vanskeligheter, kan NAV bistå med sosiale tjenester og rådgivning for å bedre situasjonen.

Spesifikke støtteordninger i NAV som kan være relevante

Sykepenger - Det er enorm påkjenning å få vite at barnet bar fått kreft. De fleste foreldre blir sykemeldt samme dag diagnosen blir stilt.

Pleiepenger - Pleiepenger er en økonomisk støtteordning som er tilgjengelig for foreldre som må være borte fra arbeidet for å ta vare på et sykt barn.

Hjelpestønad - Hjelpestønad er en økonomisk støtteordning som er ment å dekke 2 til 2,5 timer med privat hjelp per uke. Sykdommen må var i 2 til 3 år.

Grunnstønad - er en økonomisk støtteordning som er ment å dette ekstrautgifter som kommer fra sykdommen. Sykdommen må vare i 2 til 3 år.

Opplæringspenger - er en økonomisk støtteordning for å erstatte lønn mens man får opplæring i å ta vare på et barn som er sykt.

Hvordan kontakte NAV?

Du kan kontakte NAV via deres nettside, telefon eller ved å besøke ditt lokale NAV-kontor. Trykk her for å se detaljer om hvordan du kontakter NAV.

Klage på vedtak

Først og fremst er det viktig at du sjekker om NAV har lagt riktig faktum til grunn, og at all fakta har kommet frem i saken din. Spør NAV hvis du er usikker, og sørg for at de får det de trenger av opplysninger. Saksbehandler har da mulighet til å gjøre om sin avgjørelse uten at du trenger å klage.

Dersom NAV likevel ikke gjør om avslaget og du er uenig i dette, må du passe på å klage innen fastsatt klagefrist. Dette fremgår av det vedtaket du har mottatt.

Klagefristen er stort sett 6 uker, men kan også i noen tilfeller være 3 uker. Denne fristen er viktig at overholdes.

Klagen må fremsettes skriftlig, enten ved å benytte seg av et klageskjema du finner tilgjengelig på NAVs hjemmesider eller ved at du i fritekst redegjør for hva du er uenig i. Her kan det være lurt å få hjelp av en advokat.

Medlemmer i Barnekreftforeningen får har rett til 2 timers gratis muntlig bistand fra Advokatfirmaet Lippestad. Utover dette har medlemmer rett til en rabattert timepris. Les om medlemsskap i Barnekreftforeningen her.

Klageorganet til ditt lokale NAV-kontor er NAV klage- og ankeenhet. Etter at du har fremsatt en klage vil ditt lokale NAV-kontor sende et brev til klage- og ankeenheten med en begrunnelse for hvorfor de eventuelt ikke vil omgjøre sin avgjørelse.

De vil deretter vurdere om de finner grunnlag for å omgjøre vedtaket. Dersom de ikke gjør det kan du klage videre til Trygderetten.

Det går deretter an å ta ut stevning til lagmannsretten dersom man heller ikke er enig i Trygderettens begrunnelse.

Kontakt

NAV er her for å støtte deg og din familie i ulike livssituasjoner, og de er klare til å svare på dine spørsmål og hjelpe deg med de tjenestene du har behov for.

For mer informasjon og detaljer om de ulike tjenestene som NAV tilbyr, besøk nettstedet deres.

Del artikkelen på Facebook, Twitter