Søknader må være skriftlige

For å få hjelp av kommunen må man sende inn en skriftlig søknad. Det er litt forskjellig framgangsmåte fra kommune til kommune, så sjekk med din kommune hvordan du kan søke der.

Snakk med kommunen

Ofte kan det også være nyttig å snakke med noen i kommunen om hva du ønsker å søke på, da kan de kanskje gi deg noen tips eller råd i søknadsprosessen.

Kreftkoordinator

Mange kommuner har egne kreftkoordinatorer. Deres jobb er å veilede og rådgi personer med kreft. Sjekk om din kommune har en kreftkoordinator og ta kontakt for å få mer informasjon og kanskje også litt hjelp til å søke støtte fra kommunen.

Hva kan kommunen støtte med?

Omsorgsstønad - dette er en støtte for å opprettholde omsorgen for et sykt barn. Det må være snakk om særlig tungende oppgaver som kommunen ellers måtte tatt seg av.

Hjemmesykepleier - En hjemmesykepleier kan hjelpe til med sårstell, medisinering mm.

Hjelpemidler - Kommunen har et lager med hjelpemidler som man kan låne i opp til tre måneder. Dersom man har behov for hjelpemiddlet lengre, kan man søke støtte hos NAV sin hjelpemiddelsentral. Det er en egen liste over hvilke hjelpemidler som er tilgjengelig. Her er hjelpemiddeldatabasen.

Frivilligehet og organisasjoner - De fleste kommuner har god oversikt over organisasjoner og tilbud i kommunen. Det kan være lurt å spørre om hva som finnes og hvor dere skal ta kontakt med andre som kan tilby støtte.