Hjelpestønad er en støtteordning du søker på via NAV.

Søk om hjelpestønad her.

Hva dekker hjelpestønad

Hjelpestønad er ment å dekke 2 til 2,5 timer med privat hjelp per uke. Det forventes at andre i familien også hjelper til.

Les mer om hjelpestønad hos NAV her.

Vanlig fremgangsmåte

Dersom dere opplever at barnet trenger mer pleie enn vanlig og dette vedvarer kan det være aktuelt å søke om hjelpestønad.

Behandlingstid hos NAV

Det er 5 måneders behandlingstid.

Hvor ofte kommer pengene?

Det er månedlige utbetalinger.

Hva trenger jeg for å søke hjelpepenger?

Det står ikke tydelig på NAV sine sider hva du trenger å dokumentere for å søke om hjelpestønad. Dette fremkommer når du starter selve søknadsprosessen.

Det er mulig å gjøre ferdig søknaden og så ettersende dokumentasjonen når du har fått den på plass.

Her kan du ettersende dokumenter for hjelpesøknaden.

Hvem kan svare på spørsmål

På sykehuset jobber det sosionomer som ofte kan svare dere på spørsmål om hjelpepenger, andre støtteordninger og mye av det praktiske rundt sykdommen.

Det er også mulig å ringe, eller kontakte NAV, da vil man få helt konkrete svar, men man må gjerne ha litt tålmodighet og kanskje bli satt videre ett par ganger før man treffer riktig person. Her er kontaktinformasjon til NAV.

I tillegg finnes det i det i mange kommuner en kreftkoordinator som dere også kan ta kontakt med. Se liste over kommuner som har kreftkoordinator her.