Grunnstønad er en støtteordning du søker på via NAV.
Hva dekker grunnstønad
Dette er lista NAV har lagt frem på hva grunnstønad dekke:
• Drift av tekniske hjelpemidler
• Transport / drift av egen bil
• Førerhund fra NAV
• Servicehund fra NAV
• Fordyret kosthold
• Slitasje på klær, sko og sengetøy
Les mer om grunnstønad hos NAV her.
Vanlig fremgangsmåte
Mange opplever økte utgifter i en sykdomssituasjon, det kan være lurt å følge med på om utfigtene er knyttet til sykdommen og varigheten på disse. Ta kontakt med NAV dersom dere mener dere har krav på grunnstønad. De har gode svar og kan veilede dere i prosessen.
Behandlingstid hos NAV
Det er 5 måneders behandlingstid.
Hvor ofte kommer utbetalingene?
Det står ikke tydelig på NAV sine sider hva du trenger å dokumentere for å søke om hjelpestønad. Dette fremkommer når du starter selve søknadsprosessen.
Det er mulig å gjøre ferdig søknaden og så ettersende dokumentasjonen når du har fått den på plass.
Her han du ettersende dokumenter for grunnstønaden.
Hva trenger jeg for å søke grunnstønad
Du må legge ved dokumentasjon som bekrefter at du har økte utgifter som følge av sykdommen.
Hvem kan svare på spørsmål
På sykehuset jobber det sosionomer som ofte kan svare dere på spørsmål om grunnstønad, andre støtteordninger og mye av det praktiske rundt sykdommen.
Det er også mulig å ringe, eller kontakte NAV, da vil man få helt konkrete svar, men man må gjerne ha litt tålmodighet og kanskje bli satt videre ett par ganger før man treffer riktig person. Her er kontaktinformasjon til NAV.
I tillegg finnes det i det i mange kommuner en kreftkoordinator som dere også kan ta kontakt med. Se liste over kommuner som har kreftkoordinator her.