NRK TV-aksjonen 2024 går til Barnekreftforeningens arbeid med å etablere familiehus for barn med alvorlig sykdom og deres familier. Søndag 20. oktober går vi sammen for små helter!

Verdens største dugnad

NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede midler per hode. Gjennom 50 år har TV-aksjonen samlet inn totalt mer enn 11 milliarder kroner, som har bidratt til å hjelpe flere millioner mennesker over hele verden.

For Barnekreftforeningen er det en stor ære å være mottaker av TV-aksjonen 2024. Tildelingen gjør det mulig å realisere familiehusene ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

Målet er at 100 000 bøssebærere skal besøke hjem i hele Norge i løpet av to timer søndag 20. oktober.

Vil du være med å gå sammen for små helter?

Hva går pengene til?

Når et barn blir alvorlig sykt, rammes hele familien. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling, og familien blir splittet i lange perioder.

Familiehusene vil gi familier med alvorlig syke barn, uavhengig av diagnose, mulighet til å skape et hjem hjemmefra. Her kan de støtte hverandre gjennom en vond og vanskelig tid, og få etterlengtede pauser fra sykehusets alvorstunge korridorer.

Vil du vite mer om formålet for årets TV-aksjon? Her kan du lese mer om familiehusene.