H.M. Dronning Sonja pyntet Håpets Tre

Dronningen møter Barnekreftforeningen

Hvert år i september pyntes trær over hele landet for å markere Den internasjonale barnekreftmåneden. I Slottsparken i Oslo pyntes skulpturen «Jordas Hånd» med gullsløyfer for å vise solidaritet med barn og ungdom med kreft, og for å minnes de vi dessverre har mistet.

Ellinor (15) og Elisabeth (17) delte sine historier med Dronning Sonja. Sammen med leder for ungdomsgruppen, Beate Furevik, fortalte de hvordan det er å være en del av ungdomsgruppen i Barnekreftforeningen Oslo og Akershus.

Høy beskytter for årets TV-aksjon

Gjennom å være høy beskytter for årets TV-aksjon, gir Dronningen sin anerkjennelse av organisasjonen og saken. Hennes engasjement skaper verdifull synlighet og oppmerksomhet rundt årets tema. I Slottsparken kom det tydelig fram at hun har satt seg godt inn i Barnekreftforeningens arbeid, og at TV-aksjonen i år går til etableringen av 4 familiehus for alvorlig syke barn og ungdommer, og deres familier.

- Selvfølgelig er det viktig å ha familie og venner rundt seg, sa Dronningen. - Derfor er det så fint at vi nå får bygget familiehus ved sykehusene i fire norske byer med midlene som samles inn gjennom TV-aksjonen.

- Selvfølgelig er det viktig å ha familie og venner rundt seg. Derfor er det så fint at vi nå får bygget familiehus ved sykehusene i fire norske byer med midlene som samles inn gjennom TV-aksjonen.

H.M. Dronning Sonja<br>Høy beskytter for NRK TV-aksjonen 2024H.M. Dronning Sonja
Høy beskytter for NRK TV-aksjonen 2024
H.M. Dronning Sonja er høy beskytter for NRK TV-aksjonen 2024. Hun uttrykte stor forståelse for hvor viktig det er å være samlet som familie når et barn får en alvorlig diagnose.

Et rørende møte

Lene er mamma til en jente som er under kreftbehandling. Datteren er, sammen med sin søster, medlem av Barnekreftforeningens ungdomsgruppe i Oslo og Akershus. Familien har selv fått oppleve verdien et familiehus kan tilføre. De bodde på TrygFondens hus da datteren fikk behandling ved Aarhus Universitetshospital.

- Vi er en stor familie, og da vi fikk behandling i Oslo var det en ekstra belastning å kjøre frem og tilbake til Rikshospitalet, sier hun. På familiehuset i Aarhus fant vi roen, og det var deilig at det lå så nært sykehuset.

Hun klarer ikke å holde tårene tilbake når døtrene får hilse på Dronningen.

- Det er så rørende at Dronningen engasjerer seg for ungdommene våre og denne viktige saken, sier hun.

Dronningen pyntet Håpets Tre med gullsløyfen, og viste sin støtte til barn og ungdom med kreft, og deres foreldre og søsken.

En felles plattform

Treet i Slottsparken ble pyntet av 14 flotte ungdommer med hver sin unike historie. Ungdomsgruppen består av ungdom mellom 13 og 18 år som har eller har hatt kreft, og av deres søsken. Dronningen tok seg god tid til å prate, stilte spørsmål, og lyttet engasjert til deres opplevelser.

- Ungdomsgruppa er et sted vi kan være med folk som forstår oss, forklarte Ellinor (15) til Dronningen.

Dronningen spurte interessert om hvilke aktiviteter ungdomsgruppa driver med, og fikk høre om et støttende miljø, gode samtaler og spennende turer.

- Her er det ingen som stiller spørsmål hvis du har en dårlig dag, eller må ta deg en pause, sier Beate Furevik. Hun er leder for ungdomsgruppa i Barnekreftforeningen Oslo og Akershus, og forteller om en viktig felles plattform for ungdommene.

- Det er et tett miljø, der ungdommene også ofte møtes utenom aktivitetene som arrangeres av Barnekreftforeningen.

14 ungdommer fra Barnekreftforeningen Oslo og Akershus pyntet Håpets Tre i Prinsesse Ingrid Alexandras skulpturpark.

Ungt tre som symboliserer håp

Skulpturen “Jordas hånd” ligger i Prinsesse Ingrid Alexandras skulpturpark, midt i Slottsparken i Oslo. Skulpturen er en hånd i sten, og midt i håndflaten vokser et ungt tre. I barnekreftmåneden september symboliserer dette unge treet håp for barn og ungdom med kreft, og er godt synlig for alle som går forbi.

– Annenhver dag får et barn i Norge kreft. Fire av fem barn overlever, men barnekreft er fortsatt den hyppigste dødsårsaken blant barn i alderen 1-14 år i Norge. Det er derfor flott at vi får muligheten til å skape oppmerksomhet rundt barnekreftsaken her i Slottsparken gjennom hele september, sier Trine Nicolaysen, generalsekretær i Barnekreftforeningen.

- Vi er så takknemlige for at Dronningen er her i dag, og viser sin støtte til barn og ungdom med kreft, og deres foreldre og søsken!

Trine Nicolaysen<br>Generalsekretær i BarnekreftforeningenTrine Nicolaysen
Generalsekretær i Barnekreftforeningen

Vil du motta siste nytt fra Barnekreftforeningen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev her!

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg