Det finnes en rekke forskjellige ordninger som skal sikre familier og barn rammet av alvorlig sykdom. Her finner du først de vanligste offentlige støtteordningene og rettighetene, deretter får du se hvilke tilbud som finnes til medlemmer før vi til slutt går gjennom hvor man kan søke støtte.

Vanlige offentlige støtteorgninger og rettigheter

Dette er en samling av de vanligste støtteordningene og stønadene som tilbys av det offentlige. Det er ikke en fulstendig liste, men heller en god start hvor dere får oversikt over det som ofte er mest aktuelt for våre medlemmer.

Støtteordninger for medlemmer

Som forening er det blitt tydelig at det er noen støtteordninger som flere medlemmer setter stor pris på. Dette er økonomiske ordninger. Juridisk støtte er et tilbud til alle medlemmer, mens de resterende er økonomiske ordninger som må søkes på. Det er hovedstyret i barnekreftforenignen som beslutter om det skal utdeles støtte.

Hvem søker vi støtte hos?

Nesten uavhengig av diagnose, så må de fleste innom en eller flere av de tre første aktørene under for å søke en form for støtte. Her finner du mer informasjon om hver av de og hvordan du går frem for å komme i kontakt og sende inn søknader, eller evt. klage på avgjørelser du er uenig i.

Vi anbefaler også at dere ser på hva som er mulig å få til spesielt med forsikringsselskap for eksempel via jobben. I tillegg er Lånekassen og Banken deres gode aktører som dere kan få til gode ordninger med dersom den økonomiske situasjonen strammer seg til.

Forsikringer

Vi anbefaler at du sjekker ut forsikringene dine. Her kan det være penger å hente ved alvorlig sykdom.

Du kan ha forsikringer privat, gjennom jobber, gjennom foreninger og lag, i organisasjoner eller andre ting.

Det er stort sett privat forsikringer og jobbforsikringer som kan gi støtte.
Mange foreldre har sagt at når de har spurt arbeidsgiver om dette, så har de fått god hjelp og støtte til å sette seg inn i forsiktinger via jobb.

Lånekassen

Lånekassen er fleksible når det kommer til å betale studielånet.

Søk om betalingsutsettelse
Du kan utsette betalingen 36 ganger uten å oppgi grunn, alt du trenger å gjøre er å søke.

Dersom du får godkjent søknaden blir rentene for måneden uten betaling lagt til beløpet samt at selve nedbetalingstiden utvides.
Les mer om betalingsutsettelse her.

Søk om sletting av rente
En del situasjoner gir deg rett til å få slettet renten for en periode hos lånekassen.
Et av tilfellene som gir rett til sletting av renter er omsorgsarbeid for familien.
Les mer om sletting av rente her.

Banken

Veldig mange har huslån eller andre lån. Dette kan bli vanskeligere å betale ned, hvis man for eksempel får pleiepenger i stedet for vanlig lønn.

Mange banker har forståelse for vanskelige situasjoner og vil ofte være behjelpelige med for eksempel å inngå en avtale hvor man over en periode får avdragsfrihet eller at man får refinansiert lånet.

Vi anbefaler at du tar en telefon til banken din og sjekker hvilke muligheter som finnes.

Det kan også være en mulighet å refinansiere lånet til husbanken.

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!