Drømmeferie for hele familien

Emil med brannslange

De må også ta hensyn til nedsatt immunforsvar og kan derfor ikke alltid være der det er mange mennesker samlet. En del familier sliter dessuten med dårlig økonomi på grunn av de ekstra utgiftene sykdommen fører med seg.

Ferie med mening er en ukelang samling som arrangeres fire steder i Norge fordelt over Øst, Vest, Midt og Nord. I 2019 møtte fikk vi hilse på familien Øyri Næs som består av Emil 5 år, Oliver 2 år, mamma Marte og pappa Anders, de deltok på Ferie med mening for andre gang.

– Vårt møte med barnekreft startet den 23. desember 2016. Da fikk sønnen vår, Emil på 2 år, påvist osteosarkom (beinkreft) i venstre lårbein, forteller mamma Marte.

Etter den tunge beskjeden sto familien fremfor en lang behandlingsperiode.

For Emil har dette resultert i seks runder med cellegift, lårbeinet ble så operert ut, og han har nå protese. I etterkant av operasjonen ble det 12 nye runder med cellegift, for lille Emil. Han har deretter blitt operert hver sjette måned, og må skifte ut protesen flere ganger frem til han er ferdig utvokst.

Drømmeferie for andre gang

For andre gang siden sønnen Emil ble syk i 2016 deltar familien Øyri Næs på Ferie med mening.

– Det har betydd svært mye for oss. Det er et unikt tilbud som er utrolig godt tilrettelagt, og innarbeidet fra start til slutt. Stemninga, varmen og kjærligheten man opplever på Ferie med mening betyr alt for en familie som står midt i en vanskelig hverdag, sier Marte.

Familien kan ikke få fullrost tilbudet, hjelperne og lederne på Ferie med mening. Emil ble svært glad i Guro og Madeleine, som var hjelperne til Emil denne uken. Jentene gjorde oppholdet for familien på fire helt fantastisk.

Emil sammen med hjelperen sin

– Det er en trygg og god plass å feriere med et sykt barn, og ferien lever opp til navnet på alle måter. Det er mange ulike, kjekke aktiviteter for store og små, spennende og relevante foredrag med blant annet onkolog, fantastiske hjelpere og ledere, god mat, gode samtaler og til alles store glede - fri tilgang på is! Vi er så takknemlig for at vi får oppleve dette sammen med andre som vet hvor tøft barnekreft er for en familie, forteller mamma Marte.

Emil har hatt en drømmeferie for andre året på rad. Han har gledet seg mye til alt som skulle skje denne uken i juni. Ikke minst har han truffet igjen venner fra Barneklinikken på Haukeland, og nye vennskap har også blitt stiftet.

– Han fikk prøvesitte i ambulanse, politibil, helikopter og til hans store glede fikk han sitte foran i brannbilen ned til kaien, før han videre fikk kjøre redningsskøyte sammen med sine store helter. Dette er nok den dagen på Frekhaug som Emil snakker mest om i ettertid. Dagens høydepunkt var når han fikk spyle noen frivillige hjelpere med brannslukkingsslange. Dette er veldig sporty av hjelperne og svært morsomt for barna, sier Marte.

– Til slutt må jeg nevne tre ting som også gjorde ferien helt fantastisk for Emil; den daglige bingoen med flotte premier, og ingen gikk tomhendt hjem. Fri tilgang på is hele uken, og ikke minst diskotek siste kvelden hvor han fikk både danse og synge i mikrofon med mye applaus fra både barn og voksne. Dette er magiske øyeblikk som blir delt i lag med familier som virkelig forstår hverandre, og som deler gleden til alle barna som er der.

Dessverre setter koronapandemien en stopper for tradisjonen med Ferie med mening. Barnekreftforeningen jobber likevel hardt for å kunne tilby en digital erstatning for de familiene som er under behandling.

Takket være deg som gir en gave til Barnekreftforeningen, kan vi sammen gi familier som er rammet av barnekreft støtte og tilbud i en vanskelig tid.