Velkommen til åpen temakveld om barnepalliasjon

jente og pappa mater endende

Palliasjon er en aktiv behandling for barn og unge med alvorlig livsbegrensende eller livstruende tilstander. Den kjennetegnes av en helhetlig tenkning der målet er å hjelpe barnet eller ungdommen med det de og familien har behov for.

Vi ønsker med denne temakvelden og rette fokus mot barnepalliasjon og vise hvordan barnepalliasjon kan utgjøre en forskjell for hvert enkelt barn og familie.

I oppdragsdokumentet fra regjeringen i 2020 ble det bestemt at det skulle dannes barnepalliative team i alle helseregionene, og i 2021 ble et tverrfaglig kompetansenettverk for palliasjon til barn og unge etablert.

De ulike helseforetakene jobber utefra dette ståstedet i dag, og gjennom denne kvelden håper vi å belyse dette teamet og utfordringene det gir. Det er ønskelig at vi også denne kvelden kan løfte frem hvilke utfordringer et slikt oppdragsdokumentet fører med seg, og en kommer jo ikke utenom at dette også handler om både ressurser og fordeling av midler.

Velkommen v/Trine Nicolaysen, daglig leder Barnekreftforeningen
Henriette Bruusgaard er kveldens konferansier.

Innledning til kveldens tema

Anja Lee er overlege ved Barne- og ungdomsklinikken, OUS, og leder av regionalt palliativt team for barn og unge i Helse Sør-Øst. Hun vil innlede kveldens debatt med en kort oppsummering av status for barnepalliasjon i den offentlige helsetjenesten i Norge i dag.

«Supporting hope – all the way» eller “Ivaretakelse av håp – hele veien”

Justin Baker er overlege ved St. Jude Children’s Research Hospital i Memphis, USA, der han leder avdelingene for livskvalitet, barnepalliasjon og hjemmesykehus. Han har vunnet en rekke priser for god formidling, og er en inspirerende, internasjonal foreleser.

I samtale med familien Eggesbø Coll vil Justin Baker belyse deres erfaring med barnepalliasjon i forbindelse med sønnens sykdom og død. Samtalen vil foregå på engelsk.

Presentasjon av panelet og dialog

Klinikksjef Ellen Ruud, OUS

Maria Gunnes, leder «Nasjonal Kompetansetjeneste for solide svulster hos barn»

Bendik Lund, overlege St Olav

Løvemammaene v/ Bettina Lindgren

Karl Kristian Bekeng, statssekretær helseministeren

Olaug Bollestad, Krf

Maria Hussein, SV

Barnesykepleieforbundet v/ Kirsti Egge Haugstad

Dialogen i panelet vil foregå på norsk.

Påmelding

Meld deg på temakvelden på vår Facebookside. Hvis du ikke kan komme til Litteraturhuset, kan du også delta digitalt ved å gå inn på denne lenken: https://youtu.be/RnTtjErJk5I