Annerledesåret resulterte i over ni og en halv million kroner til forskning på barnekreft

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen mottar sjekk fra Kenneth Baltzersen, Country Manager i Team Rynkeby God Morgon.

Lagene skulle arrangere over 100 skoleløp. Alle ble avlyst, flyttet eller utsatt. Innsamlingsarbeidet fra næringslivet stoppet opp, og det sosiale rundt treningen stoppet opp. Men, sykkellagene ga seg ikke. De satset alt på plan b, og til sammen klarte de å samle inn nesten ti millioner kroner til forskning på barnekreft.

Digital overrekkelse
Overrekkelsen av midlene til Barnekreftforeningen ble digital i år. Den ble strømmet på alle Facebooksidene til Team Rynkebylagene lørdag 26. september.  Under overrekkelsen forteller Kenneth Baltzersen, country manager for alle Team Rynkebylagene, at lagene har funnet kreative løsninger for treningsarbeid og innsamling.  Turen som egentlig skulle gå til Paris, ble istedenfor en tur der syklistene til sammen syklet Norge rundt.

Året 2020 har vært bratt på alle mulige måter. Vi liker det bratt, men ikke på denne måten.
Året startet veldig bra med ny søkerrekord. Over 300 syklister, og ni motiverte lag skulle være med.  Da mars kom ble det stopp, sier Kenneth.

Pandemi er ingen hindring
I år har syklistene syklet ulike strekninger til alle kriker og kroker i hele Norge. De har syklet over fjell, fjorder, i storm, i sol og i regn. Syklistene har hilst på støttespillere og sponsorer på veien.

Det som i starten var veldig tungt, viste seg å bli til noe veldig positivt. Vi har fått oppleve Norge fra sykkelsetet på en helt ny måte, sier Baltzersen, som har syklet etapper med hvert av de ni lagene i sommer.

Samlet inn nesten 50 millioner til forskning
2020 var det syvende året Team Rynkeby har syklet til inntekt for Barnekreftforeningen. Lagene i Norge har gjennom årene samlet inn nesten 50 millioner kroner til forskning på barnekreft.

Trine Nicolaysen, daglig leder er imponert og takknemlig over det syklistene har fått til.

Vi må innrømme at vi var litt bekymret for Team Rynkeby når Covid- 19 dukket opp. Flere av våre tilbud har jo blitt avlyst og fått et digitalt format i år. Heldigvis går forskningsprosjektene som Team Rynkeby bidrar til som normalt. Vi ser også at syklistene har spredt glede rundt i landet og hatt fine turer likevel.

Håper det blir Paris i 2021
Team Rynkeby er sykkellaget der syklister blir ildssjeler og ildsjeler blir syklister, forteller Kenneth. Kenneth har ikke svaret på om det blir Paris til neste år.

Vi håper jo det, men vi vet ikke. Vi planlegger allikevel for det, i tillegg til flere ulike alternativer.

Vi har ny søkerrekord til neste år, der vi allerede har sagt ja til 400 nye syklister som vil bli med. Vi utvider med et lag, så neste år blir vi ti lag, sier en entusiastisk Baltzersen under overrekkelsen.

Under overrekkelsen titter Sigurd Sollien innom arrangementet. Han meddeler at han skal være med å sykle til neste år, etter å ha blitt overtalt av en ivrig Baltzersen.

Jeg blir med hvis jeg får badekar to av dagene på turen, sier han og smiler lurt.

Baltzersen finner som regel en løsning på det meste, og forsikrer Sigurd om at han skal se på muligheter for badekar. Dermed gikk Sigurd rett fra middagsluren sin til mølla for å starte treningen.

Takker for innsatsen
Både Barnekreftforeningen og landslagsleder Baltzersen takket for innsatsen til alle som deltok på årets sykkeltur for barnekreft.  Lagkapteinene takket deltagerens familiemedlemmer for utlån av familiemedlemmet, ettersom det har vært et hektisk år.

Team Rynkeby er Barnekreftforeningens viktigste samarbeidspartner. Uten disse ildsjelene hadde vi ikke fått støttet alle de flotte forskningsprosjektene vi gjør i dag, forteller Nicolaysen.

– Vi ønsker dem masse lykke til fremover og takker for innsatsen i år!

Vi oppfordrer også folk til å søke som servicemedlemmer til neste år, avslutter Baltzersen.

Han ser allerede fremover til neste år, og forteller at de kommende syklistene allerede er i gang med å skaffe draktsponsorer.