Minigrisen Hedda har både sløyfe og hjerte av gull

Hedda og Guro

Når Hedda går på tur med eieren, Guro, stopper gjerne store og små, unge og gamle, for å hilse på. Folk med nysgjerrige blikk og kamera vil gjerne komme bort. Spøken om at Guro skulle ta betalt fra folk som stoppet opp, ble plutselig til en innsamlingsidè for å markere den internasjonale barnekreftmåneden. Nå har Hedda samlet inn flere tusen kroner til Barnekreftforeningen.

Da Hedda kom til Guro i begynnelsen av juli, var det kjærlighet ved første blikk. Hedda lærte seg både triks og kommandoer veldig fort. Helt siden Guro møtte sin første minigris for 24 år siden, har hun alltid visst at når tiden er inne, ville hun har sin egen. Minigrisen som overbeviste henne het Kevin Bacon.

– Griser er utrolig smarte, sosiale og spennende dyr. De krever mye stimuli og tid, men gir så enormt mye tilbake. De er sosiale og trives best i selskap.

Soler seg i stjerneglansen
– Hedda elsker barn, og i nabolaget vårt leker hun med flere av barna. Hun liker å gå på tur forbi en barnehage og barneskole i nærheten av der vi bor, og stopper opp når vi går forbi der. Barna får klappe henne, gi gobiter og leke med henne, og hun stiller stolt og tålmodig opp, virker nesten som hun soler seg i stjerneglansen, sier Guro.

Hedda samler inn penger til Barnekreftforeningen
Guro skjønte raskt at den lille grisens popularitet kunne brukes til å gjøre en god gjerning for enda flere barn. Hun hadde hørt om Barnekreftforeningen via en reportasje som handlet om en familie som hadde blitt rammet av kreft og mistet et barn. Selv kjente hun ikke familien, men hun tenkte straks på Barnekreftforeningen når planen om pengeinnsamlingen tok form.

–  September er barnekreftmåneden, og barnekreft er virkelig en god sak, sier Guro.

"Barn skal ikke ha det vondt, og dessverre er det alt for mange barn som blir rammet av alvorlig sykdom. Om vi kan hjelpe noen barn, gi de barndommen tilbake, ta bort smertene og frykten så finnes det vel ikke noe som er lettere eller viktigere å stille seg bak, fortsetter hun".

Et bilde som inneholder utendørs, gress, hund, buss

Automatisk generert beskrivelse

På Osloturné med gullsløyfe
Guro bestemte seg for å dra på en Osloturné med Hedda, som gikk rundt med en stor gullsløyfe i hele september. Turen gikk til: Frognerparken, Rikshospitalet, Vestli, Mortensrud, Maridalen, Lilomarka, Frogner og Majorstuen. Hedda var også innom en dyrebutikk på jakt etter leker. Hun stakk nesen inn på en hudpleieklinikk og sjarmerte til seg kos og ros. Hun hilste til og med på tøffe brannmenn på oppdrag. Brannslangen på brannbilen var litt skummel, men i mammas armer gikk det fort over, og når en brannmann ville klø henne bak øret var hele den skumle brannslangen glemt.

Ble møtt med stor interesse
– Hedda ble møtt med enormt stor interesse, smil og latter. Hun er veldig sosial og møter de som vil hilse på med en nøffende nese og logrende hale. Når vi har fortalt at gullsløyfen er Barnekreftforeningen sin og at Hedda er med på innsamling har vi blitt møtt av rause og gode mennesker, forteller Guro stolt.

Hedda har fått mye ros og takk for innsatsen sin, og flere har bidratt med viktige kroner. Guro forteller at det var mange som delte bilder på egne sosiale medier og oppfordret andre til å støtte den gode saken. Hedda fikk ofte høre hvor søt hun er, og det liker hun godt!