En milepæl for kreftpasienter over hele landet

- Bedre kreftbehandling gjør at de fleste av oss overlever kreft – og mange lever lenge. Samtidig har behandlingen sin pris. 7 av 10 barn vil oppleve å få seneffekt etter en tøff kreftbehandling. Alle behandlingsformer for kreft gir bivirkninger i en liten kropp som er i vekst. Spesielt strålebehandling kan skade det friske vevet i hjernen, skjelettet og i andre organ som ikke er ferdig utviklet hos barn. Mange må leve med bivirkningene, nye plager og forringet livskvalitet etter behandling. Det er her den mer presise og skånsomme protonbehandlingen kommer inn.

Protonbehandling, som pasienter får her, vil bidra til at flere mennesker kan leve normale liv etter kreftsykdom.

Statsråd og helseminister Ingvild Kjerkol.

Endelig til Norge

Barn og ungdom med kreft sendes i dag til utlandet for behandling med protonstråling. I en allerede krevende situasjon, er det en stor påkjenning for familiene og måtte være lenge hjemmefra. Vi ser derfor med stor glede frem til at våre barn kan behandles i Norge og få oppfølging av sine faste leger og sykepleiere.

I 2024 skal protonsenteret i Haukelandsbakken stå ferdig. Mellom 10 – 15 prosent av pasientene som i dag får tradisjonell strålebehandling, vil ha bedre nytte av den nye formen for stråleterapi. Dette utgjør 1000-1500 pasienter pr år.

Da slipper onkolog Tor-Christian Aase Johannesen å sende sine protonpasienter til utlandet slik han måtte gjøre med Knut-Helge Nesse (25).

-Jeg hadde vondt i hodet, det var plagsomt når jeg leste. Jus-studier er vanskelig nok fra før, så jeg gikk til legen, for dette måtte jeg bli kvitt, forteller Nesse.

Etter utredning både på Lillehammer og i Oslo ble det klart at Knut-Helge hadde en sjelden svulst i hodet. Behandlingen ville han helst ha i Bergen, nær hjemmet på Sotra.

-Sammen med kirurgen ble vi enige om å operere ut så mye som mulig før vi vurderte videre behandling. Under operasjonen så man at svulsten lå slik til at det var vanskelig å fjerne alt uten å risikere en større blødning. Vi fant ut at protonstråling var det rette for å fjerne restene og valgte dette for Knut-Helge, forteller Aase Johannesen.

-Jeg ble frisk! For et år siden var han ferdig behandlet. Sammen med legen sin Tor-Christian Aase Johannesen fortalte Knut-Helge Nesse sin historie om protonbehandling i Tyskland.

På dagen for grunnsteinsnedleggingen er det et år siden Knut-Helge ble ferdigbehandlet i Heidelberg i Tyskland.

Jeg var der i 50 dager for å få behandling. Det kunne ikke gått bedre. Da jeg kom hjem var det ikke spor av svulsten. Jeg ble helt frisk, og er ufattelig glad for at jeg fikk muligheten til å få protonbehandling, forteller Nesse.

Samtidig legger han ikke skjul på at det var tøft å skulle reise ut for å få behandling – midt under en pandemi – og midt i ei krevende sykdomsfase.

Jeg skulle gjerne unngått den ekstra belastningen det er å reise ut av landet midt i behandlingen. Det er svært bra at protonbehandling nå kommer til Bergen og Norge, sier Nesse.

Jeg er glad for at vi kunne tilby protonbehandling til Knut-Helge. Det minimerte risikoen for å påføre han skadelige bivirkninger. Nå ser vi fram til å kunne tilby dette til flere pasienter her ved protonsenteret her i Haukelandsbakken.

En merkedag

Når statsråden i dag legger ned grunnsteinen for protonsenteret, legger hun også grunnsteinen for mye ny kunnskap. Dette er viktig for pasientene, i tillegg er det motiverende for fagfolk - og for oss alle, i stort, sa Agnes Landstad, styreleder i Helse Vest om det kommende protonsenteret i Bergen.

Leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, la Gullsløyfa, det internasjonale symbolet for barnekreft, i grunnsteinen.

Et behandlingstilbud for alle

Det blir nå bygd to protonsentre parallelt i Norge, et ved Radiumhospitalet i Oslo og et ved Haukeland universitetssykehus. Sammen skal de ta i mot pasienter fra hele landet.

Nå skal de her i Vest fullføre bygget, og i samarbeid med oss andre, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, ta norsk kreftbehandling et viktig steg inn i framtida, avsluttet Kjerkol.