Bli med å feire givergledens dag

Voksen hjelper barn med å balansere

Giving Tuesday handler om å gjøre noe godt for andre. Man gir det man ønsker; det kan være tid, penger, klær eller blod. Kun fantasien setter grenser – vær så kreativ du bare vil.

Gjør noe godt for familier med kreft

Når man får informasjon fra legene om at barnet ditt har fått en kreftdiagnose er det vanskelig å lande, selv om man har fått gode prognoser. Det er få ting som er mer skremmende enn når barnet blir alvorlig sykt.

Noen familier synes at det er vanskelig å ta imot hjelp og avlastning, og det kan være vanskelig å prioritere seg selv i hverdagen.

I den første fasen er det så mange som vil hjelpe, men så går de tilbake til det vanlige livet, mens uvanligheten sitter fast i veggene til de med et barn med kreft.

Barnekreftforeningen har derfor samlet noen råd til hvordan støtte de som er i en vanskelig situasjon. Mange ønsker å hjelpe, men et «bare si ifra om det er noe jeg kan gjøre» blir ofte for stort for en familie i krise. Et godt råd er derfor å være konkret i hva du kan hjelpe med.

Ikke ta det personlig om du blir avvist. Det er lett å bli lei seg om man blir avvist, men ikke gi opp av den grunn.

Ting du kan gjøre

• Ta med søsken på aktiviteter: kjør de på trening eller ta de med på kino eller bowling
  • Lever middag/bakst på døren, eller kanskje en matkasse
  • Tilby en runde med vaskekosten
  • Inviter med på spasertur, foreslå klokkeslett og dag
  • Klipp plen eller måk oppkjørselen på vinteren
  • Tilby å sitte barnevakt, så foreldrene kan ta seg en etterlengtet frikveld
  • Om du ikke vet hva du skal si eller gjøre, så holder det lenge med å sende et hjerte eller gi en god klem

Til dere som har et barn med kreft, så vet vi at når krisen er der så jobber man 100-150 prosent, man sover lite og er generelt i utakt med seg selv. Men, på et eller annet tidspunkt finnes det rom for å ta en liten pause. Grip den muligheten.

Ønsker du å støtte Barnekreftforeningen så kan du også starte din egen innsamlingsaksjon på årets viktigste dag.