Gi det videre til Barnekreftforeningen

Fileks AS

Rundt omkring på hele Vestlandet er det satt ut 250 fine innsamlingsbokser for klær. På boksene står det «Vi deler vårt overskudd med Barnekreftforeningen og Stiftelsen Norsk Luftambulanse». Plamen Petkov og Bilyan Uzunov er folka bak Fileks AS. Han forteller at nordmenn gjennomsnittlig kaster ca 7,6 kg klær i året, og dette ønsker de å gjøre noe med!

Plamen Petkov forteller at nordmenn kaster 7,6 kg klær i året, og det ønsker de å gjøre noe med. Foto: Fredrik Neuman

Andres «søppel» er en gave

Den foretaksomme bulgareren har bakgrunn fra secondhand-butikker, og allerede i 2015 startet han opp resirkuleringsbedriften Fileks. De tar imot alt av tekstiler og sko og startet med 10 kontainere plassert i nærmiljøet. Allerede fra starten av hadde Fileks som mål å gi støtte til viktige norske organisasjoner, som bidrar både lokalt og nasjonalt.

– Vi startet smått, og har jobbet oss opp. Vi har lagt inn mange timer og mye arbeid, men også vært heldige med at mange har vist oss tillit.

Plamen Petkov

I dag har dette blitt til hele 250 innsamlingsbokser for gjenbruk og resirkulering av klær, fra Kristiansund til Haugesund, via Otta. I Bergen står det hele 40 kontainere. Tre biler kjører konstant rundt og tømmer de hvite, fine konteinerne og frakter dette til Fileks sine lagre. Store lastebiler frakter klærne til flere sorteringsanlegg i Ukraina, som igjen sorterer nøye produktene og gir de forlenget levetid.

– Det som er søppel og skrot for deg, kan være en dyrebar gave for andre. I tillegg er resirkulering bra for miljøet, og det skaper lokale arbeidsplasser, forteller Petkov.

Gi det videre med gamle klær

«Gi det videre», er visjonen til Fileks AS, og i dag går hele 15 prosent av total omsetning til Barnekreftforeningen og Norsk Luftambulanse, og ikke bare av overskuddet, slik som det står på kontainerne.

– Vi vet hvor viktig det er å sette pris på Barnekreftforeningen og Luftambulansen, da flere av oss ansatte har barn. Vi valgte å støtte disse da begge jobber med livsviktige ting. Vi kan være med på å redde liv og å spre glede, forteller Petkov.

Samfunnsansvar

Fileks «gir noe videre» samtidig som de investerer i lokalsamfunnet. Minst 1% av årlig overskudd går til prosjekt innen kultur og idrett i lokalmiljøet, og i tillegg gir de jobb til lokal ungdom på lageret på Stranda.

– Mange har fått ekstra jobb på lageret, og mange har hatt sin første jobb her. Dette er et godt bevis på at man kan skape samfunnsverdi gjennom tøyinnsamlingen, sier Petkov stolt.

Hyret designer til boksene

Petkov velger å kalle boksene for innsamlingsbokser og ikke kontainere. De har lagt ned mye arbeid i designet på boksene, og til og med hyret inn en designer for å få uttrykket de ønsket.

Hyret designer til boksene. Foto: Fredrik Neuman

– Vi jobber veldig hardt for å holde kontainerne våre og samlepunktet der vi står ryddig og pent. Først og fremst for at vi skal ha et godt produkt, men det er like viktig at skitne
kontainere kan gi negative assosiasjoner til både oss og til organisasjonen som har navnet på kontaineren!

Lokalt engasjement blir stort

Samarbeidet med Barnekreftforeningen startet i 2017, først lokalt med vår fylkesforening i Møre og Romsdal.

– Vi avtalte å møte Fileks Barnekreftforeiningas hausttur. Her lærte vi å kjenne Plamen som en varm, hyggelig og initativrik person, som er genuint opptatt av barns ve og vel. Mange på Stranda kunne dele gode ord om Plamen og bedrifta. Samarbeidet gir oss større handlingsrom, flere tiltak retta mot kreftramma barn og ungdom, og mer regionale bidrag enn før, forteller Frode Tilseth, leder i Barnekreftforeningen Møre og Romsdal.

Tilseth forteller at ikke bare støtter Fileks Barnekreftforeningen. De ansatte har også bidratt gratis på lokale aktiviteter i Barnekreftforeningen.

I takt med at Fileks vokst, har også midlene blitt større, og nå er det Barnekreftforeningen sentralt som mottar støtten fra Fileks. På denne måten kan familier rammet av kreft over hele Norge få nytte av Fileks sitt engasjement.

Og både kommuner og private indirekte bidra til denne viktige saken, ved å gi fra seg en kvadratmeter for en innsamlingsboks.

– Målet er at vi i løpet av 2020 skal ha 500 innsamlingsbokser over hele Norge, sier Plamen Petkov med et godt smil om munnen.

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg