Fotball spiller en viktig rolle i livet til mange barn med kreft

Hva er FotballtrøyeFredag?

Ideen til FotballtrøyeFredag er hentet fra Football Shirt Friday i England, der fotballnasjonen samles til støtte for arbeidet mot tarmkreft. Etter et tips fra vår Elkjøp-venn og ivrig Arsenal-supporter, Marius Klemo, tok vi konseptet til Norge og nå går inntektene til Barnekreftforeningen. I desember 2021 arrangerte vi FotballtrøyeFredag for første gang, men fra i år arrangeres FotballtrøyeFredag den første fredagen i mai.

Konseptet er enkelt

1. Ta på trøyen til ditt favorittlag enten du skal på jobb, skole, i barnehagen eller sitte hjemme i sofaen med fredagstacoen.
  2. Vipps 50 kroner eller et valgfritt beløp til 705404
  3. Del et bilde av ditt FotballtrøyeFredag-øyeblikk og tagg det med #fotballtrøyefredag og #barnekreftforeningen i sosiale medier.

Fotball spiller en viktig rolle i livet til mange barn med kreft.

– Barn har mye de skal oppleve. De har også drømmer – om å bli friske, men også om å score mål for laget sitt en dag. De trenger forbilder og rollemodeller på veien. Fotballen er en arena der barn kan utfolde seg, oppleve mestring og se opp til sine helter, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Barn har mye de skal oppleve. De drømmer om å bli friske, men også om å score for laget sitt en dag.

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen

Viktig med egen forskning på barnekreft

Barnekreftforeningens mål er at ingen barn skal dø av kreft, og for å nå dette målet samler vi inn penger til forskning. Siden 2017 har vi delt ut 145 millioner til barnekreftforskning. – Tall viser at forskning hjelper.

På 1960-tallet var det få som overlevde barnekreft, men i dag overlever fire av fem barn. Bare de siste fem årene har overlevingsraten på barnekreft gått fra 80 til 85 prosent, sier Nicolaysen og understreker at det er viktig med en egen forening for barnekreft.

– Vi ble stiftet i 1982 av foreldre til barn og ungdom med kreft. De hadde selv opplevd et sterkt behov for et apparat som kunne ta hånd om fortvilelsen og spørsmålene som dukker opp når barn får kreft.

I tillegg var det flere forhold ved sykehusene som ikke var tilfredsstillende. Vi har de siste 40 årene kommet langt fra hvordan det var den gang.

Et reddet liv skal også leves

Selv om overlevelsen i dag er høy, er barnekreft fortsatt en livstruende sykdom. Det er viktig for oss i Barnekreftforeningen å være til stede for familier og pårørende og bidra med støtte, råd og lysglimt i hverdagen både under og etter behandling.

I tillegg er vi aktive pådrivere for at barn med senskader etter behandling skal få god oppfølging. – Et reddet liv skal også leves. Vi er der både for det syke barnet, søsken og foreldre, og arrangerer alt fra kurs og samlinger til trygge ferier for hele familien, sier Nicolaysen.

Bli med på FotballtrøyeFredag og vis din støtte til barn med kreft

Selv om en fotballtrøye i seg selv ikke kan gjøre noe for å redusere dødelighet, senskader og plager i forbindelse med kreftsykdommen, mener Nicolaysen fotballtrøyefredag er en viktig anledning til å spre organisasjonens budskap.

Ved å ta på deg fotballtrøyen og vippse 50 kroner til Barnekreftforeningen, viser du din støtte til barn med kreft samtidig som du er med å finansiere livsviktig forskning.

Det blir forsket lite på barnekreft sammenlignet med voksenkreft. – Det er også mange som ikke vet at barnekreft ikke er det samme som voksenkreft. Det er derfor vi trenger egen forskning på barnekreft.

Fotballtrøyefredag er dessuten en fin mulighet for norske supportere til å vise frem drakten til laget de heier på, enten det er Rosenborg, Liverpool eller Barcelona, sier Nicolaysen.

Fotballtrøyefredag.no

Mer informasjon om FotballTrøyeFredag og hvordan du kan delta, finner du her Fotballtrøyefredag.no