Prinsesse Ingrid Alexandras Skulpturpark

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen vil gjennom hele september markere måneden gjennom flere ulike aktiviteter. Formålet er å rette fokus mot barn og familier rammet av kreft, samle inn midler til Barnekreftforeningens viktige arbeid og å belyse utfordringene knyttet til barnekreft.

I en egen del av Slottsparken ligger skulpturparken - en park med skulpturer av og for barn. - De er her for dere, de er til å ta på, og ikke bare til pynt, sa Kong Harald i talen om de første skulpturene.

Ungt tre som symboliserer håp

Barnekreftforeningen har i september pyntet skulpturen «Jordas Hånd» med vakre gullsløyfer. Skulpturen er en hånd i sten, hvor det i midten vokser et ung tre. I løpet av september symboliserer dette unge treet håp for barn og unge rammet av kreft.

– Annenhver dag får et barn i Norge kreft. Fire av fem barn overlever, men barnekreft er fortsatt den hyppigste dødsårsaken blant barn i alderen 1-14 år i Norge. Vi er derfor takknemlige for å få muligheten til å skape oppmerksomhet rundt vår sak, her i Slottsparken gjennom hele september, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Skulpturene har blitt til mellom 2016 og 2019 etter konkurranse blant 5.- og 6. klassinger i alle deler av landet. Vinnerforslagene har blitt satt i produksjon av profesjonelle håndverksbedrifter med barnas formgivning som arbeidstegning. Barna har vært med i prosessen og sett verkene ta form - fra tegning til ferdig skulptur. Til slutt har skulpturene blitt avduket i Slottsparken med Prinsesse Ingrid Alexandra og andre medlemmer av Kongefamilien til stede.

Skulpturparken rommer nå 12 skulpturer og er en gave fra Sparebankstiftelsen DNB gitt i forbindelse med Kongeparets 25-årsjubileum i 2016.

Se etter et gulltre når du er ute på tur i september og knyt et gullbånd for barn med kreft.

Kilde: Kongehuset.no