Barnekreftmånedens Gullauksjon

Barnehånd med gullsløyfe

Spenningen var til å ta og føle på da vi i begynnelsen av september lanserte vår aller første auksjon. Men, det gikk ikke mange dagene før det var lagt inn bud på samtlige objekter. Med det var budkrigen et faktum.

Budene tikket inn og 30. september kunne vi endelig sende ut gratulasjoner til de som hadde trukket det lengste strået.

Totalt fikk Barnekreftforeningen inn 153 270 kroner til barn og unge med kreft, og det blir ikke siste gang vi arrangerer auksjon.

Her kan du lese mer om auksjonen.

Blant de mest spesielle objektene som man kunne sikre seg var metermålet som tidligere helse- og omsorgsminister Bent Høie dro frem på en pressekonferanse sommeren 2020.

Nebosja Petkov med den historiske tommestokken til Bent Høie

Da Bent Høie overleverte den originale tommestokken til oss i Barnekreftforeningen passet han på å oppmuntre alle til å grave dypt ned i lommene.

Og det var en smilende fornøyd Nebojsa Petkov som tidligere denne uken besøkte Barnekreftforeningen, for overrekkelse av den historiske tommestokken.

– Jeg er veldig glad for å ha vunnet et helt unikt stykke historie, selveste meteren som ble symbolet på pandemien. Det er klart at motivasjonen for å by bare ble høyere når inntektene går til en så god sak som Barnekreftforeningen.

– Etter en spennende budrunde var jeg veldig fornøyd med å få den i hus, selv om ikke alle i husstanden var like enige i hvor fint det var. Vi ble enige om i hjemmet at hvis jeg først krever at den skal på veggen så får det bli på hjemmekontoret, men da insisterer jeg på at den skal være synlig i bakgrunnen når vi har videomøter, sier en strålende fornøyd kjøper.

Kryptokunst

Trym Ruud er en av Norges største på digital kunst, eller NFT som det heter. Dette var første gang den populære kunstneren donerte til veldedighet.

– Figuren heter Rythm, og spiller på at livet går i sykluser på godt og vondt. Alt henger sammen som natt og dag. Sommeren trenger vinteren og vinteren trenger sommeren, sier Ruud om figuren

Jason Schjerven, NFT-entusiast og blockchain forretningsutvikler fra Oslo, var den som sikret seg kunstverket.

– Jeg synes det var ett rått initiativ av Trym Ruud å gjøre en veldedighetsauksjon sammen med dere i Barnekreftforeningen! Kombinasjonen av et godt formål og kunst med et knyttende narrativ var vakkert, og derfor er jeg veldig glad for å kunne være en del av det, sier Jason som ble eier av figuren til den nette sum av 110 000 kroner.

Tusen takk til Warholm, Haaland, Ruud, Høie og Landslagene som har bidratt med fantastiske auksjonsobjekter til saken vår, og en ekstra takk til Elkjøp og 00 Nation som har bidratt til å gjøre auksjonen mulig.