Samlinger for støtte og samhold

Barnekreftforeningens sorgsamling og likepersonsamling

Rådgiver for fag og medlemstilbud, Tonje Bremnes Lillegård, forteller om gode tilbakemeldinger etter samlingene i august.

- Deltakerne setter pris på møteplassen, fellesskapet og erfaringsutvekslingen, men også faglig innhold fra profesjonelle bidragsytere, sier hun.

Tonje Bremnes Lillegård
Rådgiver fag og medlemstilbud, Barnekreftforeningen

Bruker egne erfaringer til å støtte andre

På likepersonsamlingen var majoriteten av de 60 deltakerne nye i likepersonstjenesten. Det er verdifullt at flere ønsker å bruke egne erfaringer til å støtte andre, og viktig at likepersoner som har vært med en stund kan dele sine råd og anbefalinger.

På høstens samling var det ekstra fokus på likepersoner som har mistet. Psykologspesialist Oddbjørn Sandvik, som har lang erfaring med likepersonsarbeid, sorg og sorgstøtte, stod for det faglige innholdet.

Tonje Bremnes Lillegård ledet samlingene. Hun forteller at sorgsamlingen er en viktig møteplass for familier som går gjennom en vanskelig tid.

På likepersonsamlingen utveksles erfaringer mellom foreldre som har eller har hatt barn med kreft. De bruker sine egne erfaringer til å hjelpe andre i en lignende situasjon. For å kunne gi best mulig støtte får alle Barnekreftforeningens likepersoner opplæring og jevnlig faglig påfyll.

Foto: Hanne Hafr

Faglig innhold for familier som har mistet

13 familier, inkludert 14 søsken i skolealder, deltok på sorgsamlingen. Fagansvarlig for samlingen var psykologspesialist Marianne Straume, som holdt undervisning for foreldre og samtalegrupper for søsken. I tillegg bidro 9 samtaleveiledere, 2 likepersoner og 4 engasjerte frivillige som har erfaring fra Ferie Med Mening.

- På sorgsamlingen får familiemedlemmer i alle aldre mulighet til å danne et fellesskap preget av forståelse og gode samtaler. For mange søsken er dette første møte med andre barn i en lignende situasjon.

I år går NRK TV-aksjonen til Barnekreftforeningen som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.