Påskemoro fra Barnekreftforeningen

Hjerte, mor og barn

Telttur i stua

Sett opp et leketelt, eller bruk sengeklær til å lage et telt. Fyll det med soveposer, tepper og puter. Så kan dere kose dere med kakao og noe godt å bite i. Er dere skikkelig villmarksmennesker, kan man også prøve å sove i telt i hagen.

Lag mat sammen

Det er mye hygge og også nyttig læring i å bake og lage mat. Barn liker å være sammen med oss voksne, og å gjøre ting sammen. På kjøkkenet er det mange muligheter for å trene for eksempel på matematiske temaer når dere skal måle og veie og beregne porsjoner.

Foto: Shutterstock

Påskerebus

Lag forskjellige gåter og oppgaver som man må finne løsningen på eller gjennomføre for å få gå videre, kan gjøres både inne og ute.

Tegneleken

Vi kan være en og en eller på lag. Den som styrer leken har enten lapper med oppgaver eller den hvisker i øret hva som skal tegnes. Den som tegner har ikke lov å si noe, kun nikke og riste på hodet. For eksempel: Kari tegner en sint politimann og Trine tegner en sulten snømann. Er barna mindre tegner man enklere. Veldig gøy for alle!

Spill

Erna Solberg rådet nordmenn til å skaffe seg noen gode spill, og det er ingen dårlig ide. Monopol, risk og kortspill er ypperlige alternativer til dette.

Få frisk luft

Foto: Shutterstock

Barn opplever glede, spenning og mestring i naturen, så kom dere gjerne ut i frisk luft. Dere kan gå på skattejakt, ake eller ta med forstørrelsesglass og gå på oppdagelsesferd i naturen. Ta gjerne med litt kakao, snacks og kanskje til og med litt musikk. Det viktigste er å finne tid til å være ute, og ikke legge for mange føringer for hvordan det skal være.

Barn, som voksne, er gjerne mer aktive når man er utendørs, og fysisk aktivitet er viktig for alle. Ikke minst finnes det mange lekemuligheter ute som ikke finnes inne.

Når du er utendørs får du muligheten til å bevege deg i varierte områder, på vei, i skog, på sti, sykkel, ski, glatt underlag og så videre.

Forskning og vitenskapelige eksperiment

Barnekreftforeningen er veldig interessert i forskning, det må til for at vi en dag skal nå målet om at ingen barn skal dø av kreft. Og kanskje bor det en liten forsker i akkurat ditt barn?

Nysgjerrigper.no kan barn lære om forskning og prøve å forske selv. Nysgjerrigpermetoden er laget for å hjelpe barn å forske selv på ting de lurer på. Det er en slags oppskrift på å forske. Det er den samme metoden som voksne forskere bruker, bare litt enklere.

Eller kanskje kan det være spennende med noen andre eksperimenter? På Nordnorsk Vitensenter finnes det mange spennende eksperimenter som dere kan prøve hjemme. Hva med å lage en rosa vulkan, eller å få et egg til å flyte i midten av et glass med vann?

Hva kan vi si til barn om koronaviruset?

Det er viktig å huske at barn leser avisenes forsider, de er aktive på Internett og de snakker med hverandre om hva de ser og leser. Dramatiske oppslag skaper nysgjerrighet. Vi kan ikke beskytte eller hindre barna å få med seg hva som skjer.

– Barna trenger voksen ryddehjelp slik at misforståelser kan ryddes bort, og slik at de kan forstå det som skjer. Vårt mål med å forklare barna om koronavirus er at de skal bli tryggere enn det mye av informasjonen de tar til seg skulle tilsi. Det er urettferdig at barn skal gå rundt å være mye reddere enn oss voksne hvis de ikke trenger å være det, sier Atle Dyregrov og Magne Raundalen, psykospesialister ved Klinikk for krisepsykologi.

Er barna engstelige og redde for koronaviruset, så har Klinikk for krisepsykologi laget en veileder om hvordan vi kan snakke med barna om det som skjer.

Kos dere

Til slutt, husk å kos dere, og gjør tiden fremover til en positiv opplevelse for både barn og voksne. Det viktigste er å være sammen, og det ikke nødvendig å ha masse aktiviteter hele tiden. Barn like forutsigbarhet, da dette senker stresset. Så hold på rammene fra hverdagen, og snakk gjerne sammen om hvordan dere legger opp dagene.

For oppdaterte råd om koronasituasjonen, sjekk Barnekreftportalen.