Til topps for Barnekreftforeningen

Linas Hauge gikk i sommer toppturer til inntekt for Barnekreftforeningen

- Målet var 25 000 høydemeter, men på grunn av en gammel kneskade og en ankelskade to uker før prosjektstart ble ikke dette realisert. I motsetning så nådde jeg innsamlingsmålet og vel så det, med litt over 36 000 kroner innsamlet, og det er jeg kjempeglad for!

Én høydemeter per innsamlet krone

For hver krone han samlet inn frem til 7. juli lovet han å gå én høydemeter i fjellet i Troms og Nordland i løpet av t to sommeruker. 25 000 høydemeter ble satt som grense.

Tilhengere kunne følge han på Facebook-siden Turforliv - til topps mot kreft. Linas har skrevet reisebrev og skildringene fra fjellene i nord inspirerer til reiselyst.

- Mine damer og herrer, atter en dag har blitt tilbrakt på fjellet, og for en dag det har vært! Vi startet i morrest rundt 9 på turen opp til Løksetinden. Havtåka lå lavt, og det var ikke sol og blå himmel å se, men vi hadde en liten mistanke at oppe i kjempenes rike så ville solen skinne som bare det. Og det fikk vi rett i, da etter cirka 500 høydemeter i tåkefyrstens rike ble det bare lysere og lysere, og plutselig kunne vi skimte Løksetinden, samt alle andre fjell og topper rundt omkring. Utsikten var rett og slett trolsk.

Linas forteller at dette har vært et vanvittig eventyr, og noe av det mest slitsomme han har gjort i hele sitt liv.

- Jeg har både følt på glede, smerte og eufori, men alt har vært verdt det. Jeg håper å ha inspirert folk til å komme seg ut. Fysisk aktivitet og frisk luft har jo en positiv effekt på risiko for å få kreft. I tillegg håper jeg å ha rettet litt oppmerksomhet mot det viktige arbeidet dere gjør. Kreft er jo til syvende og sist den hyppigste dødsårsaken her til lands, også hos de minste av oss.

Tusen takk, Linas, for strålende innsats!