Salaby med undervisningsopplegg for TV-aksjonen

Salaby TV-aksjonen 2024 Barnekreftforeningen

Hvorfor lager Salaby undervisningsopplegg til TV-aksjonen?

- Salaby har laget opplegg til NRK TV-aksjonen hvert år siden 2012 - uansett tema. TV-aksjonen setter fokus på ting som er vanskelige, som mennesker som ikke har det så godt. Fordi kampanjen er så stor, vil stort sett alle barn høre om det - uavhengig av om det snakkes om i skolen. Da er det viktig å tilby et tilpasset opplegg, med sannferdig og riktig informasjon fra gode og trygge kilder i en riktig kontekst.

Hvordan jobber dere for å lage innhold om et så nært og vondt tema?

- Også det som er vanskelig kan snakkes om med humor og varme. Alt må ikke være tungt og trist. Vi vet at barn kommuniserer best til barn, derfor bruker vi barn som formidlere. Vi har også jobbet med brukermedvirkning og fått innspill fra ungdommer som enten har vært syke selv, eller er søsken til en som har vært syk. I tillegg lener vi oss 100 prosent på fagfolk. Anbefalinger fra Britt Ingunn og overlege Inga Maria Johannsdottir har vært retningsgivende for vår tilnærming.

For første gang lager Salaby også undervisningsopplegg for barnehager i forbindelse med NRK TV-aksjonen.

Hvorfor skal så vanskelige emner inn i skoler og barnehager?

- Vi er pålagt gjennom læreplanen å snakke om alvorlige temaer i skolen. Alt i Salaby er læreplanbasert, men vi er et supplement og trenger ikke å dekke alle læreplanmål. Vi lager innhold om temaer som krig, vold, overgrep og mobbing - som også er nært og vondt for mange. Ikke alle foreldre har verktøyene og kunnskapen som skal til for å berøre slike temaer hjemme, og noen er redde for å snakke om det som er vondt. Vi gjør det vanskelig for barn å snakke om alvorlige temaer, hvis vi ikke ufarliggjør det ved å tørre selv.

- Hvis ikke jeg tør å snakke om alvorlige temaer med barna, hvem skal gjøre det da?

Astrid Magnus Espeland<br>Redaktør, SalabyAstrid Magnus Espeland
Redaktør, Salaby

Hvordan har dere nærmet dere årets tema - alvorlig sykdom hos barn?

- Alle har en hverdag. Hva skjer når hverdagen forandrer seg så mye at den ikke ligner på en hverdag lenger? Med dette som inngang kan barna også kjenne seg igjen på andre områder i livet. Hvordan forholder vi oss til store endringer som flytting, skilsmisse, å miste en besteforelder - eller alvorlig sykdom? Og hvordan kan vi ta vare på hverandre i en slik situasjon?

Lars og sjiraffen Laffen er sentrale karakterer i Salaby for de minste barna. Lars har hatt kreft. Når de andre barna stiller vanskelige spørsmål om sykdommen, synes han det er fint at Laffen kan svare.

Hvordan ivaretar dere barn som har egen erfaring som syk eller pårørende?

- Veldig mange er berørt av alvorlig sykdom, og det må vi selvsagt ta med i betraktningen når vi snakker om det i skole og barnehage. Vi har laget egne filmer og tekster med tips til lærere og barnehagepedagoger om hvordan man kan undervise i dette temaet, og hvordan de kan møte og snakke med barn med ulike erfaringer.

Hvordan har det vært for deg å jobbe med årets TV-aksjon?

- I likhet med de fleste andre har jeg mange hatter - jeg er lærer, mamma, redaktør, alenemor, medmenneske og pårørende. Det kan noen ganger være vanskelig å sjonglere disse hattene, men det er også viktig og nyttig å ta med seg de ulike perspektivene inn i arbeidet vi gjør.

- Dersom en voksen er godt forberedt, så kan vi snakke om alt. Men voksne må tåle å kjenne på følelsene de har selv, for følelser er ikke farlig. Som lærer stilte jeg meg alltid spørsmålet:

Astrid Magnus Eskeland har lang erfaring som lærer og spesialpedagog i skole og barnehage. Nå jobber hun med
ideer, konseptutvikling, tekst og visuell produksjon for Gyldendals undervisningsopplegg Salaby. Foto: Stine Nevjar.

Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.