En bedre hverdag med Naturskolen

Naturskolen

Filosofien er at alle barn skal oppleve tillit, handlingsrom medbestemmelse og tilhørighet. Dette er helt sentrale faktorer for et mestrende liv, og noe av grunnen til at barna planlegger og gjennomfører turene med alt det innebærer av utstyr, mat, og tursteder.

–  Det oppstår mye interessant læring når barna får rom til å gjøre alt selv. Når de må finne ut av alt selv, finner de sine egne måter å løse problemer på. På den måten blir opplevelsen av å få til noe enda bedre, sier psykologspesialist ved OUS, Maren Østvold Lindheim.

Omstilte seg raskt etter korona
Prosjektet med Friluftssykehuset og Trygg av natur ble litt annerledes enn planlagt, da landet ble stengt ned i mars på grunn av korona. De fikk bare én tur sammen før de måtte bli hjemme.

Under koronatiden måtte gruppa gjennomføre turene hver for seg. Da fikk de tilsendt en sekk med masse turutstyr, og sammen med Trygg av natur veileder, Andreas Arnø, møttes de på Teams hver tirsdag og hadde en gjennomgang av hvordan utstyret kunne brukes. Dermed bar det ut på tur, på egenhånd.

Et bilde som inneholder person, ung, mann, gutt

Automatisk generert beskrivelse

Best på tur sammen
Etter lange uker med koronatiltak fikk gruppa endelig dra på tur sammen igjen. Gruppa fikk gjennomført seks av tolv turer sammen, og avslutningen gikk til Sæteren gård i Bærum. Selv om de lærte mye på tur alene, var de alle enige om at det var best å dra på tur sammen!

Det er fint å være sammen med andre ute i naturen som er hyggelige. Nå har vi blitt bestevenner, sier Saline og ser på de gode vennene sine.

Jentene forteller at de har lært mye om hvordan de kan bruke naturen på nye måter. De forteller at de har lært å lage mat, bruke kart og kompass for å finne frem, og førstehjelp.

Lytter til skogens ro

–  På skolen er det ofte bråkete og mye kaos. Når vi er på tur så får vi ro og vi kan nyte naturen. Vi lærer å ta hensyn til oss selv og lytte til kroppen vår, samtidig som vi har lært mye om å ta hensyn til andre. Vi er opptatt av å passe på at alle har det bra, sier Sanne og Saline, som er med i turgruppa fra Barnekreftforeningen i Oslo og Akershus.

Naturskolen var et pilotprosjekt, men Trygg av Natur, Friluftssykehuset OUS og Barnekreftforeningen Oslo og Akershus ønsker å utvide prosjektet slik at flere kan få nytte av det flotte tilbudet.

En ting som er sikkert, er at jentene som var med på turgruppa kommer til å få mange fine turer sammen, også etter at prosjektet med naturskolen er avsluttet.

Et bilde som inneholder vann, utendørs, barn, ung

Automatisk generert beskrivelse
På bilde: Saline, Sanne, Ellinor og Live    Foto: Anja Tronrud

Bli medlem

Vi er her for deg som er i familie til et barn rammet av kreft! Ved å bli medlem hos oss, vil vi gi deg støtte og tilbud. Ønsker du bare å støtte oss, må du velge et støttemedlemskap. Takk til alle som er med og støtter!