Full fart på Bærums Verk

120 barn løpte for barn med kreft på Bærums Verk

Det er Linde Marie Larsen og søstrene Martine Voss Borgenhov og Jannicke Voss som står bak #Strekkstrikken. På Bærums Verk rigget de til med telt og Barnekreftforeningens beachflagg i tillegg til en salgsbod hvor de solgte sine flotte strikkaklær.

Stemningen på «Verket» var det ingenting å si på, med mye energi og pur glede blant barna. Noen av barna som deltok var så små at de måtte sitte i bæremeis, andre med konkurranseinstinktet i behold, og sprang hele to runder. Noen med foreldrene etter på slep. Alle barna som deltok fikk t-skjorter og medaljer. I tillegg hadde #Strekkstrikken ordnet med premier fra sponsorer og en personlig trener sto for morsom oppvarming.

Undertegna var med på arrangementet, og ble overveldet over det store engasjementet, både blant arrangører og deltakere. Jannicke Voss får spørsmålet: Hvorfor Løp for meg?

- Jeg så på Facebook at dere søkte etter arrangører. Vi trodde at dette var noe som tok tid, men kun to dager etter at søknaden var sendt inn fikk jeg beskjed om vi var godkjent som arrangør. Jeg hadde ikke fortalt de andre at jeg hadde søkt enda, så da måtte jeg spørre: «skal dere noe den 8. september»?

Heldigvis så hadde de ingen planer for 8. september, og forberedelsene kunne starte. Men, de ble ganske så stresset når det nærmet seg løpsdato og de kun hadde fire påmeldte. Disse var Martines to sønner, en nabogutt og ei venninne på 32 år.

- Alexander i Springtime, som koordinerer arrangementet for Barnekreftforeningen, mente at vi måtte ha mer enn 100 t-skjorter. Det trodde vi ikke noe på, forteller Jannicke.

Det viste seg at Alexander hadde rett. De siste dagene før løpet strømmet det på med påmeldinger. På morgenen på selve løpsdagen var det omtrent 70 påmeldte, og mange flere dukket opp på selve dagen.

– Vi ble overveldet på arrangementsdagen! Vi ble nesten dobbelt så mange som påmeldingslisten viste. Mange meldte seg på gjennom Vipps, og tilsammen ble det 120 påmeldte. Det var sykt gøy! Heldigvis hadde vi nok t-skjorter og medaljer til alle.

Jannicke Voss
Jentene bak Løp for meg på Bærums Verk og #Strekkstrikken. Foto: Privat

De samlet inn hele 30 000 kroner til forskning på barnekreft gjennom Løp for meg. I tillegg solgte de strikkeprodukter, som del av sin innsamlingsaksjon for Barnekreftforeningen.

Vi strikker – du kjøper – de forsker

Dette er ideen bak innsamlingsaksjonen #Strekkstrikken, som Linde, Martine og Jannicke startet i august 2018. Gjennom Barnekreftforeningens innsamlingsverktøy Min innsamling, selger de ullplagg til barn. Jentene strikker ut fra egne oppskrifter, står selv for garn og sender produktene fraktfritt slik at pengene uavkortet går til Barnekreftforeningen. Pengene er øremerket forskning på behandling av kreft hos barn og unge.

Hvorfor valgte dere å samle inn for Barnekreftforeningen?

- Det er sammensatte grunner, både praktiske og ideologiske. Ideologisk fordi det er en god sak og det føles meningsfullt å bidra. Vi hadde lyst til å gjøre noe som ikke er tett innpå oss selv, men det er en sak som like gjerne kan bli det. Av praktiske årsaker valgte vi Barnekreftforeningen på grunn av den fantastiske betalingsløsningen. Den favner så mye. Vi ser at både enkeltpersoner, bedrifter og sykkelteam kan ha innsamling. Ofte er det mange regler og ting å sette seg inn i hvis man vil samle inn penger. Det slipper man her.

Alle jentene er i full jobb, og fritiden er begrenset. Derfor var det viktig at de slipper å føre regnskap for innsamlingen. Alt vises på Min innsamling, og givere kan velge å være anonym hvis de ønsker det.

De satte mål på 50 000 kroner.

- Jeg trodde først at søsteren min hadde blitt helt «gæern». Storesøsteren min, Martine, er den visjonære. Det er hun som har laget nettsidene.

Etter Løp for meg er målet blitt oppjustert til hele 100 000 kroner!

Jannicke forteller at de bruker mye tid på innsamlingen, men det er lystbetont. De skal holde på så lenge de har lyst og synes det er gøy.

- Det er en utrolig god følelse og vite at man bidrar litt. Det er en del av hvorfor vi valgte Barnekreftforeningen. Det er veldig kult at vi kan øremerke midler til forskning, og dette tror jeg appellerer til folk. Sammen kan vi bidra til forskning på behandling og forebygging av senskader.

Jannicke Voss

Jentene har henvendt seg til mange garnbutikker, for å få bidrag. De har fått hyggelige tilbakemeldinger fra både privatpersoner og bedrifter, og mange ønsker å donere garn.

Nå håper de at flere går inn og kjøper julegaver fra #Strekkstrikken, og samtidig hjelper barn med kreft. Vi i Barnekreftforeningen heier på jentene og ønsker lykke til med innsamlingen!