Historien om gullsløyfekruset

Søstrene Kristine og Martine

Martine fikk påvist diagnosen Diffuse intrinsic pontine glioma (DIPG) som er svulst på hjernestammen da hun var fire år. Det er en uhelbredelig kreftform som rammer små barn og gjennomsnittlig levetid er bare 9-12 måneder.

- Kristine har alltid vært en fantastisk storesøster og hun gjorde alt hun kunne for lillesøsteren sin i den nesten to års lange sykdomsperioden. Martine var i ganske god form i lange perioder så de fikk gjort veldig mye morsomt sammen, sier mamma Heidi Bunæs Bang.

Familien hadde allerede opprettet et minnefond for Martine, og Kristine har vært svært opptatt av dette. Når familien var i butikker sammen hadde de ofte sett at det er mye reklame for rosa sløyfe, men veldig lite av gullsløyfen.

Kristine har alltid båret sin gullsløyfe med stolthet. Hun ønsket at folk skulle få vite om Gullsløyfa også, men da må den jo reklameres for.

Kristine ville derfor prøve å få til å lage en gullkopp som kunne selges i butikken. Både for å få oppmerksomhet omkring gullsløyfen og det den står for, men også for at Barnekreftforeningen skulle få inn enda flere penger til forskning slik at de en gang i fremtiden kunne finne en kur for sykdommen som Martine fikk.

- Vi fant ut at den rosa koppen var laget av Modern House så etter noen søk på nettet fant vi en kontaktperson der som hun kunne kontakte. I februar i år skrev Kristine en e-post til han helt selv og fortalte sin historie og hva hun ønsket seg, forteller Heidi.

Historien rørte både Modern House og Barnekreftforeningen. Og takket være Kristine er resten historie som de sier.

Vi håper alle som ønsker å støtte Barnekreftforeningen kjøper et gullkrus til å ha kaffe, kakao eller teen sin i. Gullkruset selges hos Kitchn, Tilbords og Feel i barnekreftmåneden september.

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg