Facebook-aksjon har gitt 16 millioner til Barnekreftforeningen

Foto: Barn fra fylkesforeningen i Buskerud jubler over gavene som har kommet inn til Barnekreftforeningen.

15.februar fikk Barnekreftforeningen inn en betaling på Vipps som var markert med Facebook-Challenge. Lite visste vi at denne innbetalingen var starten på kanskje Norges største innsamlingsaksjon på sosiale medier. Siden mars har aksjonen, som går ut på at folk gir 1 krone for hver like og 5 kroner per kommentar, eksplodert på Facebook.

I begynnelsen av april fikk vi inn over en million kroner i døgnet.

Takknemlige
-Det er med all ydmykhet og takknemlighet at vi nå og vier en stor takk til alle dere dere ute som har gitt en gave til Barnekreftforeningen, likt, kommentert og delt. Ikke bare har vi fått inn en betydelig sum med penger, det er en glede for alle oss foreldre som har barn med kreft å se at så mange bryr seg om saken, sier styreleder i Barnekreftforeningen, Are Rasmussen.

«Kreft hos barn og ungdom er annerledes enn kreft hos voksne, og denne gruppen av pasienter går gjennom tøffe behandlingsprotokoller.»

Britt Ingunn Wee Sævig<br>Fagsjef i BarnekreftforeningenBritt Ingunn Wee Sævig
Fagsjef i Barnekreftforeningen

Trenger penger til forskning
Fagsjef i Barnekreftforeningen, Britt Ingunn Sævig sier at alle pengene som kommer inn vil gå uavkortet til Barnekreftforeningen og dens arbeid.

-Kreft hos barn og ungdom er annerledes enn kreft hos voksne, og denne gruppen av pasienter går gjennom tøffe behandlingsprotokoller. Forskning på hjernesvulst er ett av områdene som vil bli prioritert i år, da dette kan være en svært en utfordrende og vanskelig diagnose. Det er også  dessverre mange barn og ungdom som sliter med seneffekter etter behandling og det blir derfor viktig å prioritere penger til forskning i dette område. Vårt ønske er at barn og ungdom som er blitt behandlet, skal få et best mulig liv, også etter behandlingen, sier fagsjefen.

-Vi har tett kontakt med fagmiljøet og skal sammen med dem finne ut hvordan pengene kan brukes på best mulig måte slik at flest mulig barn og ungdom får nytte av dem.  Vårt mål er at Barnekreftforeningen skal være en stor og viktig bidragsyter til forskning innen barnekreft.

Det forskes alt for lite på kreft hos barn og ungdom i Norge. En rapport fra fagmiljøet som kom ut i fjor hevder at norsk barneonkologi er både underbemannet og underfinansiert.

Det at Barnekreftforeningen nå får så stor oppmerksomhet, er svært viktig for at Barnekreftforeningen skal nå målet om å bekjempe barnekreft og sørge for at ingen familier som opplever at deres barn får kreft skal føle seg alene.