Verdifulle overskuddsvarer
Som ansvarlig for det svenske markedet, ble Sörenhag i 2016 oppmerksom på den store mengden overskuddsvarer som ble liggende igjen i butikkene etter kampanjer. Synet fikk ham til å ønske at varene, i stedet for å være til overs, skulle komme til nytte i en annen sammenheng.
Sörenhag kontaktet Barncancerfonden (vår søsterforening i Sverige), og produktene ble donert til svenske sykehus som såkalte «stikkpresanger». Slik sørget Sörenhag personlig for at barn med kreft fikk en hyggelig overraskelse i bytte mot et stikk i armen når de skulle ta blodprøver, eller ved andre undersøkelser. Samtidig fikk overskuddsvarene et nytt liv der de skapte helt andre verdier enn de opprinnelig var tiltenkt.
– Jeg følte at dersom vi kan være med å hjelpe, så må vi det. Slik er det bare, forteller Sörenhag. – Og det fine er at denne tankegangen har satt preg på hele bedriften. De ansatte opplever virkelig at de er med på å gjøre en forskjell.
Målrettet arbeid og intern stolthet
Samarbeidet med Barnekreftforeningen har altså solid forankring på alle nivåer i Flying Tiger Copenhagen. – Støtten til barnekreftsaken er noe av det jeg er mest stolt av å ha oppnådd i jobben min, sier den engasjerte direktøren.
Flying Tiger Copenhagen jobber strukturert med partnerskapet, blant annet med et eget årshjul for aktiviteter. En dedikert ambassadør i hvert land koordinerer arbeidet og sørger for å skape engasjement i hele bedriften.
Siden 2020 har Flying Tiger Copenhagen støttet Barnekreftforeningen med 2,1 millioner kroner!
– Flying Tiger Copenhagen er gode på å knytte barnekreftsaken til sin merkevare og sitt budskap, sier Irene Rivelsrud, partneransvarlig i Barnekreftforeningen. – De begynte med å «gi en tier» i 2020, og siden har bedriften støttet barnekreftsaken med over 2,1 millioner kroner!
– I Barnekreftforeningen er vi dypt takknemlige for den økonomiske støtten, men partnerskapet har også en annen dimensjon, fortsetter hun.
– Ved å ha et så tydelig fokus i butikkene, bidrar de til verdifull synlighet og engasjement rundt saken vår.
Vær en superhelt
Flying Tiger Copenhagen støtter altså barnekreftsaken på ulike måter. Leker, spill og effekter som doneres til sykehus og sommerleiren «Ferie med mening» skaper smil, latter og fine stunder, og kommer slik barna direkte til gode. I tillegg står bedriften bak en rekke initiativer som genererer viktig økonomisk støtte. Blant annet går en del av salgssummen på utvalgte produkter til Barnekreftforeningens arbeid.
Den største kampanjen er imidlertid «Superhero month», som arrangeres hvert år i barnekreftmåneden september. Da kler de ansatte seg ut som superhelter, og oppfordrer alle kunder til å «gi en tier» til barnekreftsaken. Ifølge Sörenhag skaper kampanjen både samhold, stolthet og konkurranse blant de ansatte.
– Det er så gøy at ansatte i Flying Tiger Copenhagen kler seg ut som superhelter, for det er virkelig det de er! De hjelper oss jo å bekjempe barnekreft, sier Rivelsrud.
– I september 2022 samlet de inn over en halv million kroner på denne måten. Nå er vi spente på resultatene i 2023!
Kontrasten mellom den lekne butikken Flying Tiger Copenhagen og en alvorlig sak som barnekreft, kan virke stor. Likevel er arbeidet de gjør helt i tråd med Barnekreftforeningens visjon om å spre håp, glede og gode øyeblikk. Tar du en tur innom en av butikkene i løpet av september vil du både se og føle det store engasjementet og hjertet for saken. Du trenger ikke ha superkrefter for å være en superhelt!
«Flying Tiger Copenhagen er barnas butikk, og hjertet er en av våre verdier. Som partner av Barnekreftforeningen jobber vi for barnas beste, og med en sak som ligger nær hjertet. Vi er en perfekt match!»