Denne ungdomsbedriften kan kunsten å glede!

Ungdomsbedriften «Kunsten å glede»

Elevenes visjon om å skape glede med mening gjennom kunstverk ble stor suksess. Sammen med en designer har elevene i ungdomsbedriften utviklet en T-skjorte med design tegnet av barn med kreft.

Mathias Norheim er daglig leder i ungdomsbedriften «Kunsten å glede». Han forteller at skjortene er laget av 100% økologisk bomull, transporteres i el-biler og at de har fokus på å reparere produkter hvis de går i stykker, fremfor å erstatte dem. Til sommeren planlegger de en ny kolleksjon som skal gi beskyttelse mot farlige UV-stråler. Dermed tar skjortene vare på både brukeren og miljøet.

For hver solgte T-skjorte går 150 kroner uavkortet til Barnekreftforeningen. I tillegg går 80% av alt overskuddet til barneavdelingen på Rikshospitalet der skaperne bak holder til, sier Norheim.

«Å ha muligheten til å la barna få sine kunstverk på klær som til og med fremmede har på seg, er i en egen liga»

Annette Lindestad
Designer

Tegnet av barn med kreft
Designeren Annette Lindestad har selv en niese, Thea, som fikk kreft da hun var 5 år. Thea elsker å tegne. Etter lang tid med pendling mellom A-hus og Rikshospitalet ville hun gjøre noe mer for å spre glede på sykehuset. Da ungdommene fra Kongshavn videregående fikk kontakt med Annette, tok det ikke lang tid før gründereventyret startet.

-Barnekreftforeningen satte oss i kontakt med aktivitetsleder for barneavdelingen på Rikshospitalet, og etter flere samtaler med han fikk vi arrangert en tegnesesjon med barna, sier Mathias Norheim.

Annette satte sammen elementer av tegningene og laget en kolleksjon der alle t-skjortene har et kult design med særpreg.

-Å ha muligheten til å la barna få sine kunstverk på klær som til og med fremmede har på seg, er i en egen liga, sier Lindstad. Hun forteller at hun er heldig som får være en del av det flotte teamet og gleder seg til fortsettelsen.

Kjendiser med på laget
Elevene har fått med seg mange gode støttespillere og mobilisert kontakt med flere store bedrifter som har kjøpt skjorter til sine ansatte. Kjendisene står i kø for å promotere skjorta deres på Facebook. De engasjerte elevene har blant annet fått med seg Jan Thomas, Bent Høye, Else Kåss Furuseth, Lisa Tønne og Sigrid Bonde Tusvik, og en rekke bloggere for å nevne noen.

Egen kolleksjon med Yosef Wolde-Mariam fra Madcon
-
Det mest spennende er kanskje at vår neste kolleksjon er et samarbeid med artisten Yosef fra Madcon. Sammen skal vi designe hettegensere, spesielt rettet mot ungdom, sier Norheim.

Dette er en gave som virkelig gleder!  Vi ønsker dem lykke til videre på reisen.

Yosef ble med elevene i «Kunsten å glede» til barnekreftavdelingen på Rikshospitalet for å få innblikk i hverdagen til barna på barnekreftavdelingen og for å hente tegninger til den nye kolleksjonen. Elevene fra Kongshavn forteller at det var stor stas for barna og treffe Yosef. Han fikk mange spørsmål om hvordan det er å være kjendis.

«Vi er en liten dråpe i et stort hav, men vi gjør alt vi kan for å hjelpe til og lyse opp hverdagen til de syke barna»

Mathias Norheim
Daglig leder i ungdomsbedriften "Kunsten å glede"

Utgjør en forskjell for barn med kreft
Norheim i «Kunsten å glede» forteller at de har lært mye gjennom arbeidet med ungdomsbedriften. De har fått god hjelp fra læreren sin som har lang erfaring med entreprenørskap.
 -  Men det som motiverer mest, er forskjellen vi utgjør, sier han.

Vi er en liten dråpe i et stort hav, men vi gjør alt vi kan for å hjelpe til og lyse opp hverdagen til de syke barna.

Fortsetter som eget AS
De unge gründerne har hatt enestående suksess med ideen sin i dette skoleåret. «Kunsten å glede» er nominert som finalister i flere kategorier i Ungt Entreprenørskaps-konkurransen i mars; for sitt samarbeid med næringslivet, for beste arbeidsplass og til bærekraftprisen. Elevene ser for seg å at de kan fortsette reisen som eget AS til neste år. Etter å ha landet en avtale med Nordic Shuffleboard som sikrer kapital for neste år, kan drømmen realiseres.

Heier på kunsten å glede
Barnekreftforeningen setter stor pris på samarbeidet med «Kunsten å glede» og er imponert over engasjementet og kreativiteten ungdommene har. Daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, forteller at pengene de samler inn kommer godt med.

- I tillegg til å glede barna som får være med å tegne, og de som kjøper t-skjortene, gleder de barn og ungdom med kreft. Med disse pengene kan vi få til mange morsomme aktiviteter, opplevelser og kurs for barna og de pårørende, sier Nicolaysen.