”Norges beste brannmann” fronter Barnekreftforeningen

Gunn Narten med datteren Alva

Gunn Narten er eneste kvinnelige brannkonstabel i Asker og Bærum brannvesen, hvor hun har jobbet i snart 13 år.

– For meg er dette drømmeyrket. Jeg kunne aldri tenkt meg og gjort noe annet, og føler meg veldig heldig som kan glede meg til å gå på jobb hver dag, sier Narten.

I januar ble hun mamma til lille Alva.

– Jeg er for tiden i mammaperm, sammen med Alva. Og selv om småbarnslivet kan være hektisk, så liker jeg å holde meg aktiv og tilbringer mye tid på fjellet. Selv om de høyeste toppene kanskje er bytta ut med kortere turer, så har det blitt mer kos.

«Jeg har valgt å stille opp fordi det er fint å få bruke profilen og rekkevidden min på en så fin og viktig sak»

I september skal Gunn være ambassadør for Gullungen garn, som er et resultat av samsasrbeid mellom Barnekreftforeningen og House of Yarn, og for hvert nøste solgt, går 5 kroner til Barnekreftforeningen.

– Jeg har valgt å stille opp fordi det er fint å få bruke profilen og rekkevidden min på en så fin og viktig sak. I tillegg så elsker jeg strikkaklær, og den fine tradisjonen med at håndlagde klær går i arv og blir til fine skatter.

En tradisjon som hun også har lyst til å videreføre til sine barn.

– Jeg lærte å strikke av min mor, som er kjempeflink til å strikke. Jeg er ikke på hennes nivå ennå, og akkurat nå er det ikke så mye tid til strikking, men jeg gleder meg til å få tid til å ta opp igjen strikkepinnene etterhvert.

Gullungen Garn

Gullungen garn er utviklet for Barnekreftforeningen, og er et deilig, mykt og lunt rundspunnet garn i rene naturfiber. Mykheten gjør at garnet er perfekt til baby- og småbarnsplagg, men er selvsagt like godt egnet til større barn og voksen. Dette kan sikkert både de aller minste og større barn tåle rett på huden.

Gullungen Garn er godt å strikke med og fungerer like fint til hekling. Her får man nydelig struktur i fletter og hullstrikk, og selvsagt også i enkel glattstrikk og rillestrikk. Garnet kommer i 8 avstemte farger som er lett å kombinere i flerfarget mønster, men også til ensfarget strikk.

I Gullungen-kolleksjonen finner du hele 11 nye oppskrifter. Alle oppskriftene kan du laste ned gratis på Gullungen-garn.no.

Ambassadør Gunn Narten med gullungen Alva
Ambassadør Gunn Narten med gullungen Alva med klær fra Gullungen-kolleksjonen.
Foto: Wenche Hoel-Knai.