Ingen barn påfører seg selv kreft

Mot

Anmelder Cathrine Krøger, som passende har gitt boken terningkast 1, skriver følgende i Dagbladet:

Han (Sjaman Durek) kan også opplyse om at kreft er selvpåført, og tilbyr behandling gjennom å spørre kreftsyke: «Why do you want this cancer?». Durek innrømmer at noen da blir opprørt, men at dette er langt enklere med barn som har påført seg selv kreft. De svarer ærlig og redelig; «Because I don’t want to be here anymore.»

Selv om de fleste av oss tenker at dette bare er tull, så er det folk der ute som er tilbøyelig til å tro på dette. Og vi forstår ønsket, i en desperat situasjon på død og liv, kan noen finne trøst og lindring hos en alternativ behandler. Foreldre til barn med kreft føler seg ofte presset til å prøve alternativ behandling til sine barn.

Vi sier det igjen, ingen barn påfører seg selv kreft.

En norsk studie fra 2013 viste at en tredel av de som overlevde kreft hadde brukt alternativ behandling, til tross for at det ikke finnes dokumentasjon for at slike metoder virker mot kreftsykdom. En amerikansk studie viser i tillegg at de som bare brukte alternativ medisin hadde større risiko for å dø. Etter fem år var 78,3 prosent av de som fikk kreftbehandling fortsatt i live, mens bare 54,7 prosent av de som brukte alternativ medisin hadde klart seg.

En annen amerikansk studie viste også at pasienter som benyttet alternativ behandling i tillegg til konvensjonell behandling, hadde litt høyere risiko for å dø enn de som bare brukte vanlige metoder.

Vi i Barnekreftforeningen og våre likepersoner har fått flere henvendelser fra foreldre og pårørende som har spørsmål om alternativ behandling. Vi er også klar over at flere kreftrammede opplever at healere driver ulovlig oppsøkende virksomhet. En eldre undersøkelse gjort av TV 2, viser at ca. 75 prosent av de alternative behandlerne i Norge bryter loven. Tre av fire driver med ulovlig markedsføring.

Vi vet at foreldre med kreftsyke barn opplever at de står alene når de blir utsatt for råd og anbefalinger om bruk av alternativ behandling til sine barn. Det er vanskelig å navigere i et marked hvor tilbud om helbredelse og hjelp er mange og komplekse. Bruk av alternativ behandling blant norske barn er dårlig dokumentert, derfor støtter Barnekreftforeningen en studie, i samarbeid med NAFKAM, for å se på utbredelsen av alternativ behandling hos barn med kreft.

Barnekreftforeningens anbefaling når våre medlemmer er i kontakt med oss med spørsmål om alternativ behandling, er å være i tett dialog med barnets lege, og at all form for alternativ behandling skjer i samråd med en autorisert lege.

Alternativ behandling kan være så mangt, alt fra homeopatiske hjelpemidler, kosttilskudd, akupunktur og juicedietter til håndspåleggelse. NAFKAM anslår at rundt halvparten av norske kreftpasienter bruker en eller annen form for alternativ behandling i tillegg til medisinene de får fra legen.

Konvensjonell kreftbehandling som operasjoner, cellegift og stråling vil ha sterke bivirkninger på en liten kropp i utvikling, og kan slå ut selv den sterkeste av oss. Men, det er ingen tvil om at det har en effekt. Rundt 200 barn og unge mellom 0 til 18 år rammes hvert år av en kreftsykdom. Totaloverlevelsen av barnekreft er i Norge er cirka 85 prosent.

La en ting være helt klart, ingen barn fortjener å dø av kreft, og ingen barn påfører seg selv kreft.

Kronikken ble opprinnelig publisert på Dagbladet.no