Ungdom har bidratt til årets kampanje for TV-aksjonen

Tirsdag 1. oktober gikk startskuddet for høstens store kampanje for NRK TV-aksjonen, som i år går til Barnekreftforeningen. Seks ungdommer fra hele Norge, som har alle levd tett på kreft enten med egen eller søskens sykdom, har bidratt til å utforme kampanjen Sammen for små helter.

– Å være en del av et ungdomspanel i årets TV-aksjon har vært svært givende for meg. Ikke bare er det viktig å sikre at det som blir formidlet er ekte, men det var også fint å møte andre unge som har stått i lignende situasjon som meg, sier Lydia Næss (18). Hun bor i Vadsø og hadde kreft som liten.

SALINE KJELLMAN KNIP (16), ELINE ELLINGSGARD (19), EMRE FJØRTOFT ÅSENHUS (17), LYDIA NÆSS (18), IBRAHEEM MANSOUR (17) OG THOMAS ERIK DOKKEN-HANSEN (18) HAR BIDRATT TIL TV-AKSJONSKAMPANJEN FOR BARNEKREFTFORENINGEN.

Ungdommenes stemmer har vært viktige

Shamaila M. Lein i TV-aksjonen forteller at samarbeidet med ungdommene har betydd enormt mye og gir kampanjen ekstra troverdighet.

– De har gitt viktig innsikt om livet som både syk og pårørende, og de har gitt oss en bedre forståelse for hvordan det er å leve tett på alvorlig sykdom. Ungdommenes stemmer har rett og slett bidratt til en mer autentisk kampanje som vi virkelig kan stå inne for, sier hun.

Et av grepene som ungdomspanelet støttet, var å bruke skuespillere i film og på bilder. Dette ble valgt fordi TV-aksjonen ikke ønsker å eksponere syke barn i en så stor kampanje.

– Vi står veldig trygt i det valget og er stolte av skuespillerne som gjorde en flott jobb. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på involvereringen av ungdommer med erfaring fra tematikken. De hadde innspill på små ting som plassering av sonder og plaster, noe som bidrar til å gjøre kampanjen mer troverdig. Ungdommene gjorde oss også oppmerksomme på viktigheten av søskenperspektivet, og det har vi prøvd å få frem. Det er viktig for oss at våre kampanjer viser håp og ikke håpløshet, og det synes vi at vi har klart, sier Lein.

- Ungdommenes stemmer har rett og slett bidratt til en mer autentisk kampanje som vi virkelig kan stå inne for.

Shamaila M. Lein<br>NRK TV-aksjonenShamaila M. Lein
NRK TV-aksjonen

Anorak NoA står bak kampanjen

Reklamebyrået Anorak NoA står bak årets TV-aksjonskampanje, som er en av de største kampanjene i Norge i oktober.

– Da vi fikk æren av å jobbe med verdens største dugnad, for en sak som allerede står vårt hjerte så nært, har vi forsøkt å gjøre budskapet sterkt emosjonelt og samtidig enkelt, så alle forstår. Vi har også jobbet mye med det visuelle for å få frem en sterk og varm helhet på tvers av 100-talls ulike flater. Hele Anorak NoA går sammen for små helter og vi er gira og klare for å se engasjementet flyte over i alle kriker og kroker av landet vårt de neste ukene, sier Tina Wesselsen, Client Director i Anorak NoA.

Kampanjen er synlig fra 1. oktober på statiske og digitale adshels over hele landet, busser, de viktigste knutepunktene i storbyene, sosiale medier, online display, TV og radio.

Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.