Et hus fylt med mening og kjærlighet

Familiehus Umeå Barnekreftforeningen

– Det tok litt tid i starten. Men så skjedde det plutselig noe veldig fint.

Emelie Andersen og Fredrik Fischer husker akkurat hvilket øyeblikk Penny tok sin nye lillesøster inn i varmen og søskenbåndet ble etablert. Hun hadde vært litt skeptisk og ville ikke nærme seg den nye babyen.

DA PENNY FIKK EN PREMATUR LILLESØSTER, BLE MOREN OG BABYEN INNLAGT PÅ SYKEHUSET I FLERE UKER.

Født tre måneder for tidlig

Noen uker tidligere var familien fra Sundsvall i Sverige blitt utvidet til fire – en stund før planen. Lilly ble født tre måneder før termin, og Emelie måtte ligge på sykehuset i Umeå i flere uker både før og etter fødselen. For en fireåring er det lenge å være borte fra mammaen sin, så Penny og pappa fikk et familierom på Hjältarnas hus, et steinkast unna barneavdelingen ved sykehuset.

– Familiehuset har vært en enorm støtte for oss. Det får livet vårt til å gå rundt og gir Penny muligheten til å være et barn. Her kan hun leke og løpe, tegne og male – og utvikle seg slik hun trenger, sier Fredrik.

Hjältarnas hus ble bygget i 2017 og er et tilbud til familier med barn som får langvarig behandling ved sykehuset. Her finnes 13 rom, to små leiligheter og en hjemmekoselig atmosfære med planter, bokhyller og fine lekeområder både inne og ute. Familier som har barn med alvorlig sykdom, kan få en pause fra sykehuskorridorene og skape gode øyeblikk sammen. En del av familiene har for tidlig fødte barn, mens rundt 70 prosent har barn med kreft.

Les mer: Barnelege Per-Erik Sandström om Hjältarnas hus

I FAMILIEHUSET KAN PENNY LEKE OG UTFOLDE SEG NÆR BÅDE MAMMA, PAPPA OG SIN NYE LILLESØSTER.

Trygg storesøster

Lille Lilly ble født med avvik i beina og trenger oppfølging ved sykehuset i flere år fremover. Familien bor 26 mil unna Umeå, så Hjältarnas hus vil være et kjærkomment tilbud i lang tid. Penny har blitt husvarm og kjenner alle som jobber her. For en fireåring er huset et sant paradis med masse leker, klatrevegg, tjukkas, aktiviteter og voksne som har tid til henne. Foreldrene ser at hun er trygg og glad her, og de sier at familiehuset betyr enormt mye for dem.

– Alle kan bygge et hus med vegger og tak. Det er hva du fyller huset med, som betyr noe. Hjältarnas hus er fylt med så mye mening og kjærlighet – det er helt unikt og så viktig, sier Fredrik.

Penny landet også i sin rolle som storesøster noen uker etter at Lilly kom til verden.

– Den dagen det løsnet, skulle vi besøke Lilly og mamma på sykehuset. Penny satte seg på en stol og plutselig strakte Lilly opp hånda mot henne. Penny tok den, og Lilly grep rundt fingeren hennes. Da var det gjort. Penny elsker lillesøsteren sin og synes hun er det beste som finnes nå.

– Alle kan bygge et hus med vegger og tak. Det er hva du fyller huset med, som betyr noe. Hjältarnas hus er fylt med så mye mening og kjærlighet – det er helt unikt og så viktig.

Fredrik Fischer
Pappa til Penny og Lilly
PENNY VAR SKEPTISK I BEGYNNELSEN, MEN NÅ SYNES HUN LILLY ER DET BESTE SOM FINNES.

I dag finnes ingen tilsvarende familiehus i Norge. Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

Gave

Med din gave, gir du barn og familier som er rammet av kreft, håp i en vanskelig tid. Sammen skal vi finne bedre behandlingsmetoder, slik at flere barn får et godt liv etter behandling. Tusen takk!

Om gaven
Om deg