Gir 10 millioner til TV-aksjonen

TV-aksjonen 2024 Barnekreftforeningen

Gjennom Samfunnsløftet og Sparebankstiftelsen gir SpareBank 1 Nord-Norge et historisk høyt beløp til TV-aksjonen. Banken vil bidra med inntil 10 millioner kroner.

– Dette er det største enkeltbidraget fra en næringslivsaktør i TV-aksjonens 50 år lange historie. Vi er utrolig takknemlige og vet at pengene vil bidra til å hjelpe mange, sier Vibeke Olsen, fylkesaksjonsleder for TV-aksjonen i Troms og Finnmark.

Konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge, Hanne Karoline Kræmer, sier at de ønsker å være med på å gjøre en forskjell for familier som går gjennom tøffe tider.

– Alle i nord kjenner på avstander. En av de verste avstandene å kjenne på, er kanskje å være borte fra noen du er glad i når de er syke. Med familiehusene som pengene fra TV-aksjonen går til, kan hele familien være sammen i den vanskelige perioden, sier hun.

HANNE KAROLINE KRÆMER OG VIBEKE OLSEN SAMMEN MED BARNA JOSEFINE JOHNSGÅRD, MILLE HOLAND FJELDDALEN OG MARIKKEN GABRIELSEN KVALHEIM.

Vil inspirere til aktiviteter og giverglede

– Årets formål er noe som berører mange, ikke bare de som er rammet av kreft, men også familier og pårørende til alvorlig syke barn. Det treffer en nerve i oss, og vi er derfor ekstra stolte av å bidra til etableringen av familiehus i Tromsø, forteller Rolf Eigil Bygdnes, daglig leder i Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge.

SpareBank 1 Nord-Norge håper at deres bidrag vil inspirere til både engasjement, aktivitet og ikke minst giverglede for årets TV-aksjon.

– For det første ønsker vi å bidra til at vi får «full bøssebærerdekning» i Nord-Norge. Bøssebærerne er selve hjertet i TV-aksjonen. For hver bøssebærer som melder seg, bidrar vi derfor med 500 kroner til TV-aksjonen, sier Hanne Karoline Kræmer.

Hanne Karoline Kræmer
Konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge
BARNA PÅ SFO PÅ SELNES SKOLE GA ALT PÅ SKOLELØPET TIL INNTEKT FOR TV-AKSJONEN.

Matcher innsamlede beløp

I tillegg har banken bestemt seg for å matche hver eneste krone som samles inn via Spleis i Nordland, Troms, Finnmark og på Svalbard.

– Vi vet at mange bruker Spleis for å samle inn penger gjennom ulike aktiviteter, alt fra loppemarked og basar til skoleløp og kanonballturnering. Gjennom å doble det innsamlede beløpet, håper vi at flere skoler, bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner starter innsamlingsaktiviteter, og ikke minst at flere er med på å gi, sier konsernsjefen.

Torsdag 3. oktober ble det arrangert skoleløp på SFO ved Selnes skole på Kvaløya i Tromsø for å starte det hele. Barna gjorde en fantastisk innsats og hadde stort engasjement for saken – de løp virkelig sammen for små helter.

Bidragene per bøssebærer og matchingen av innsamlede beløp via Spleis vil fortsette helt til det totale bidraget fra SpareBank 1 Nord-Norge når 10 millioner kroner.

Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.