Kjære foreldre,

Vi vil gjerne tilby  MediYoga kurs til dere som har barn under behandling, ferdig behandlet eller mistet.

Siden høsten 2021 har vi hatt kurs i MediYoga for foreldregruppa, og det har blitt en herlig gjeng som deltar fast blandet med stadig nye deltagere som finner veien til yogamatta. Mange opplever mindre stress, bedre søvn og mindre smerter og hodepine ved å delta en gang i uken- det er jo fantastisk gledelig. Mer om resultater fra tidligere deltagere lengre ned.

Yogaen er en skånsom og forholdsvis enkel aktivitet med like mye fokus på bevegelse som ro. Bevegelsene utføres rolig i takt med pusten. Det er alltid god tid til pusteøvelser, meditasjon og avspenning, og dette er en viktig del av alle yogaklassene.

MediYoga klassen er en stund for deg. En stund for deg og din kropp som effektivt regulerer kroppens stressrespons ved hjelp av bevegelse og stimulering av nervesystemet. Øvelsene du lærer kan du lett bruke i din og familiens hverdag, som hjelp til bedre pust, søvn og avspenning. Mange har stor glede av fellesskapet i gruppa; et møtepunkt der man ikke skal prestere noe som helst, og kommer som man er!

Tid og sted:

Vi starter mandag 9. september, og kurset går frem til og med 18. november (10 ganger); mandager kl 19.45-2100. Det er fri mandag i uke 40 som er høstferien.

Kurset holdes på Frysja i Oslo, i Yoga Livets lekre lokaler. Her får du låne alt du trenger av utstyr, du møter bare opp i behagelige/myke klær. Veibeskrivelse her: https://www.yogalivet.no/blank-4

Egenandel og frist:

Det er en egenandel på kr 300 for dette kurset som betales ved påmelding.

Frist for påmelding er 19. august.

Hva er MediYoga?

MediYoga er en fredfull og meditativ yoga. Spesielt for denne formen for medisinsk yoga er at den er utviklet i samarbeid med helsevesenet, med målbare resultater. MediYoga er et beskyttet navn og benyttes i dag ved flere norske sykehus og foretak som tiltak ved rehabilitering, forebygging og behandling (blant annet ved hjertekirurgi, kreft, lunge, psykiatri, revmatikere, mm). Det viser særlig gode forskningsresultater i forhold til søvn, pust, hjertehelse, smertelindring, mobilitet og uro (https://no.mediyoga.com/forskning/ ).

Hva kan du forvente?

Denne yogaformen er først og fremst en fantastisk måte å myke opp i stive muskler og ledd, øke sirkulasjonen, få bedre pust og ikke minst stressreduksjon! Alle elementene i yogaen er regulerende og støtter nervesystemets stressregulering, og mange merker godt effekten av at vi "trykker inn bremsen"! Øvelsene stimulerer den delen av nervesystemet som står for ro, hvile, fordøyelse og restitusjon (parasympatikus); altså det motsatte av gasspedalen. Når vi har stått i langvarig stress/påkjenninger kan det være vanskelig å finne ro- denne yogaformen lærer deg å finne ro og hvile gjennom bevegelse, pust og oppmerksomt nærvær. Fantastisk verdifullt i en krevende hverdag og spesielt i livssituasjoner og/eller livssorg som krever ekstra mye av oss.

Resultater:

I løpet av kursene vi har hatt har deltagere fått fylle ut før- og etter skjema, der de har kunnet loggføre egne symptomer på stress (søvn, stress, hodepine, smerte, hukommelse, irritasjon, konsentrasjon). Det er gledelig å se at i denne foreldregruppa har MediYoga hatt fantastisk effekt, og i gjennomsnitt oppleves en forbedring i stress med godt over 30%!! Videre er det svært god effekt på reduksjon av hodepine (19%), bedring av konsentrasjon og generelt reduserte smerter. Flere har hatt betydelig bedring av søvn, og samtlige opplever forbedring av en eller flere parametre i løpet av kurset! Det er jo svært gledelig at et så enkelt og bivirkning fritt tiltak som en ukentlig yoga stund kan påvirke helse og velvære så effektivt.

Kursholder:

Frida Storholt er sykepleier og MediYoga terapeut, og har mange års erfaring med undervisning av grupper og enkeltpersoner som benytter medisinsk yoga som aktivitet, rehabilitering og velvære. Hun utdanner helsepersonell i bruk av yoga i helsevesenet, og har utviklet mange videregående kurs for yogainstruktører. Hun har sin medisinskfaglige bakgrunn fra mange år som spesialsykepleier ved nyfødt intensiv avdeling, og er selv mamma til 2 og bonusmamma til 4.

Les mer om Frida her: https://www.facebook.com/FriMedYoga

Vi ønsker dere en fin dag og håper vi sees på kurset.